Következik:  
Támuz 7, 5778 · 2018. június 20, szerda

A TEV szerint erősödik az Izrael-ellenes narratíva a hazai progresszív sajtóban

A Tett és Védelem Alapítvány nemrég elemzést tett közzé azzal kapcsolatban, hogy három fontos progresszív portál, az Index.hu, a 444.hu és a Mérce.hu hogyan tálalta a friss gázai zavargásokat és az Izraeli Véderő akcióit.

 

A TEV szerint a három lap közül az egyoldalúság és a koncepciózus beállítások terén a Merce.hu jár az élen: szerinte kevés ilyen Izraellel ellenséges, anticionista hangvételű oldal üzemel ma Magyarországon, mint a Jámbor András által szerkesztett oldal. A 444.hu bizonyos esetekben már beszámolt Izrael valós lépéseiről – például a gázai segélyszállítmányról -, ezeket azonban elfogult véleményt tükröző módon tette, jegyzi meg a TEV, amely az index.hu-nál pontatlanságokról és hanyagságokról számol be, ám hozzáteszi, bizonyos esetekben láthatóan igyekeztek kiegyensúlyozottan tájékoztatni a helyzettel kapcsolatban.

Index.hu

Az Index  beszámolt Izrael Gázába küldött orvosi segélyszállítmányairól, mely a másik két portálnál nem, vagy nem ellenséges megjegyzésektől mentesen jelent meg. A lap megemlítette cikkben és videóban is összefoglalta, hogy Izrael szerint legalább 24 tüntető a Hamász vagy az Iszlám Dzsihád tagja volt – ezzel szemben a TEV felhívja a figyelmet, hogy ez tény kérdése, mivel ezt maga a Hamász is elismerte, és sokkal magasabb számot adott meg elesett tagjainak esetében. Az Indexről írva még megemlíti a TEV, hogy a lap összefoglalójában az szerepel, hogy az izraeli oldalon történt sérülések (egyetlen katona sérült meg), „aránytalanok”, azaz az Index.hu által keltett benyomás, hogy a helyzet igazságosabb lett volna, ha több izraeli sérül (esetleg hal) meg. Itt sem mutatta be a lap a tényt, miszerint a Hamász izraeli települések elfoglalását célozta a határ-áttöréssel.


A tüntetések okaként a lap rendszeresen az amerikai követség Jeruzsálembe költöztetését adta meg – alkalmanként hozzáírva Izrael hetvenedik születésnapját is -, nem téve egyértelművé, hogy a tüntetések a követség megnyitása előtt is zajlottak. A lap azonban mindenfajta korrekció nélkül közölte azt a kétséges hírt, miszerint egy gázai csecsemő is meghalt a tüntetések során, miután izraeli könnygázt lélegzett be. Mind az Izraeli Véderő, mind a gázai egészségügyi minisztérium kétségesnek nevezte, hogy a csecsemő valóban a tüntetések során vesztette életét. (Az Index.hu azt a logikus kérdést sem teszi fel, hogy mit keresett egy csecsemő egy életveszélyes határostromon, jegyzi meg a TEV).

 

444.hu

A TEV szerint a 444 ellenségesebben kezeli Izraelt, mint az Index. „A lap a fiatalos újságírás és az objektivitás hívószavaival él, cikkeit azonban a cinizmus, az egyoldalú tájékoztatás és a látványos Izrael-ellenes hangvétel jellemzi”, írják. A TEV példának hozza a gázai összecsapásokkal kapcsolatos 444 összefoglalót, amelyben ezt írják: „Izrael lebombáz ezt-azt, ha éppen veszélyeztetve érzi érdekeit és biztonságát”, a soron következő mondat szerint hozzájárulva ezzel a „pokol bugyrának” kialakításához. A lap mindenfajta kommentár nélkül közölte Recep Tayyip Erdogan török elnök szavait, melyekben a nácikhoz hasonlította Izraelt. A lap ugyan kritikus a török elnökkel szemben is, a holokauszt-relativizálás effajta példáját azonban valószínűleg egyetlen más esetben sem hagyta volna kommentár nélkül. Izraeli állásfoglalásokat ezzel szemben nem közölt a lap külön cikkben a helyzetről, mindössze Jair Netanjahu, Izrael miniszterelnöke fiának obszcén Twitter-bejegyzésének szentelt  cikket.

 

A TEV elemzése szerint a hírközlésbe oltott véleménynyilvánítás tükröződik a 444.hu azon gyakorlatából, hogy még a Gázába vitt segélyszállítmány hírének címébe is beleírták, hogy „miután hétfőn megöltek 58 palesztin tüntetőt”. Ezzel a gyakorlattal az Index.hu példának okáért nem élt. A TEV felhívja a figyelmet, hogy a cikk semmilyen szinten nem tett említést arról a tényről, hogy a Hamász terroristái voltak döntő többségben az elesett palesztinok között.

 

A TEV kiemeli Rényi Pál Dániel cikkét, amely szerinte a csúsztatás vagy az igénytelenség különösen szélsőséges példája: május 14-ei cikkének címe szerint 500 halottja van a gázai tüntetésnek, noha március 30 és május 21 között a Ma’am palesztin hírügynökség is 122 halottról számolt be.


 

Merce.hu

A Mérce a TEV szerint jelenleg a Magyarországon üzemeltetett hírportálok közül a legerősebben Izrael-ellenes hangot megütő, egyes elemeiben az antiszemitizmus határmezsgyéjén táncoló médium, bár azt hozzáteszi, hogy a Mérce ezúttal kevés teret szentelt a gázai zavargásoknak.

 

A TEV kiemeli a Mérce egyik cikkét – mely az itt jellemző eljárások szerint nem idéz izraeli álláspontot – Benjamin Netanjahu kormánykoalícióját a szokásos „szélsőjobboldal” felé való mozgással vádolja, illetve Izraelt „a legkegyetlenebb eszközök” bevetése okán kárhoztatja. A lap hosszasan részletez egy felvételt, melyen állítólag izraeli katonák ujjonganak a sikeres mesterlövész-találatokat követően, amely a TEV szerint erősíti a kegyetlen, a halálnak örvendő izraeliek sztereotípiáját. „Az izraeliek által Gázába küldött segély híre még csak úgy sem érte el a lap ingerküszöbét, mint a 444.hu-nak, a hír teljesen hiányzik a szélsőséges portálról”, írják.

Erőszakos demonstráció az izraeli-gázai határon
 

A lap főszerkesztője, Jámbor András még május 14-én közölt egy hírt a zavargásokkal kapcsolatban, idézve Mahmud Abbász szóvivőjét, Franciaország és a Reuters véleményét, de Izraelét nem. A lap egyik szerzője saját cikkében ugyan idézte Avigdor Lieberman izraeli védelmi miniszter véleményét, ám azt cinikusan öntötte formába, miszerint „nincs itt semmi látnivaló”.

 

Ezek mellett a Mérce.hu Facebook-oldalán megosztott egy palesztin propaganda-videót, melyet a Budapesti Szolidaritás Palesztinával közösségi oldal feliratozott. Utóbbi oldal bejegyzéseiben „apartheiddel” vádolja Izraelt, és antiszemita karikatúrákat oszt meg a gyermekek életét kioltó Netanjahuról, amellyel a TEV szerint feltámasztja a középkori vérvádakat.

 

  • Ha tetszett a cikkünk, támogass minket! Ezzel hozzájárulhatsz ahhoz, hogy zsidó közösségi portálként minél több és minél színesebb anyagokat közölhessünk a Kibicen. Minden adományt szívesen veszünk! Bankszámlaszám: CIB 10701324-67817975-51100005


    Egyszeri támogatás:

    Havi támogatás:

Facebook 0
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp