A modernitás és a bizarr egyvelege – Egy 19. századi zsidó fotográfus képei a Mai Manó Házban

Shimmel Zohar képei nemcsak egyszerű portrék, hanem gyakran szokatlan, meghökkentő életképek is egyben.

Az elmúlt évek egyik nagy fotográfiai szenzációja volt az eleddig ismeretlen, 19. század közepi New York-i zsidó fotográfus, Shimmel Zohar hagyatékát a San Franciscó-i Kortárs Zsidó Múzeumban bemutató kiállítás.

Komédiázás a Shtetlben (Fotó: Shimmel Zohar)

Erre a kultúrkincsre Stephen Berkman talált rá, aki több mint húsz év munkájával dolgozta azt fel. Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expozíciós nedves kollódiumos eljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek. A Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején.

A Zohar-fotográfiák, amelyek nemcsak portrék, hanem gyakran szokatlan, meghökkentő életképek, a Mai Manó Házban máig megőrzött napfényműteremhez nagyon hasonló stúdióban készültek.

A kiállított képek egyikén látható a Zohar Studios emblémája, a kép közepén fiatal lány földig érő, tenyérnyi kerek fényképekkel díszített ruhában. A különös jelenség lábán görkorcsolya. Igen, a görkorcsolya már létezett az 1860-as években. Ebben mutatkozik meg tehát a stúdió esszenciája – a modernitás és a bizarr, fantáziadús megoldások felé nyitott, ugyanakkor a viktoriánus Amerika külsőségeit jól ismerő művész-mesterember, bizonyos Shimmel Zohar tudása.

Zohar Studios (Fotó: Shimmel Zohar)

A múlt megjövendölése – A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában című kiállítás március 18-ig látható a Mai Manó Házban.

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp