Egy rabbi széfjében őrzik a Coca Cola titkos receptjét

A Coca Cola azon kevés termékek közé tartozik, amelyek eleve kósernek számítanak egy rabbinak köszönhetően. A hagyományos kóser élelmiszerek pedig egyre népszerűbbek a nem zsidók körében is.

Az elmúlt évtizedekben folyamatosan nőtt a kóser termékek iránti keresletben, egyre népszerűbb lett ugyanis a különféle allergiákkal élő vagy mentes étrendet folytató vásárlók körében. A kereslet az Egyesült Államokban óriási – nyilván Izrael mellett –, de az európai piacon is jelen van e szegmens, ráadásul globálisan évente 10-12 százalékkal növekszik.

Az egy.hu azt írja, valószínűsíthető, hogy a vásárlók közel fele nem vallásos zsidó, hanem minőségi, termékbiztonsági okokból eszik kósert.

„Elsősorban a gyártás szigorú és folyamatos ellenőrzése okán szeretik sokan a kósert a nem zsidó vallásúak közül” – állítja Szabó György, a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány elnöke, aki maga is foglalkozott kóser termékek előállításával. Magyarországon nincs akkora igény az ilyen áru fogyasztására, ezért ebben az üzletágban kiváló lehetőség van az exportra.

A kósernél tudatosabb felfogás kevés akad. Sokan a bioban sem bíznak annyira, mint a kóserben, holott egyébként eltérő a két szemléletmód, a biotermesztésben egyáltalán nem használnak vegyszereket, míg a kóser mezőgazdaságnak az egyik legfontosabb ismérve inkább az, hogy rovarmentes legyen, s ehhez a vegyszerek használata elengedhetetlen. Ugyanakkor az amerikai és az európai előírásoknak megfelelően ezek az élelmiszerek szintén mentesek a maradványanyag-tartalomtól.

A rabbi és a Coca-Cola titkos receptje

Miután egy litván rabbi, Tobi Geffen Atlantába költözött, a közössége 1935-ben azzal a kérdéssel fordult hozzá, hogy a Coca-Cola kóser-e. Geffen nem tudott erre válaszolni, így felkereste a gyárat, hogy érdeklődjön az összetevők iránt.

A Coca Cola féltve őrzi a receptjét, de a cég vezetői odaadták a listát a rabbinak, csak az arányokat nem árulták el neki. A vállalat azért döntött így, mert komoly piacot nyernek vele. Az Egyesült Államokban körülbelül annyi zsidó él, mint Izraelben, számos nagyvállalat eleve kóser módon gyárt – ha ez nem kerül nagy erőfeszítésbe.

Geffen végül egyetlen nem kóser összetevőt talált, a faggyú alapú glicerint, ám a cég végül növényi alapú glicerinnel helyettesítette az alapanyagot, így került rá a kósersági pecsét a Coca-Colára. Persze, a rabbinak titokban kellett tartania a megszerzett információt, a listát ma Landau rabbi széfjében őrzik.

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp