Miért esznek hámántáskát purimkor a zsidók?

És miért hívják egyáltalán hámántáskának, vagy inkább Hámán fülének?

A szerda este beköszönő purim ünnephez kapcsolódóan sok zsidó háztartásban és pékségben sütnek a napokban hámántáskákat, hagyományos háromszög alakú süteményeket. Sokan ráadásul ezzel az ukrajnai menekültek megsegítéséhez is hozzájárulnak. De hogyan jött létre ez a szokás, és leginkább miért pont ezt a fajta édességet fogyasztják a zsidók ezen az ünnepen? A Haaretz egy korábbi cikkében próbált választ találni ezekre a kérdésekre.

Hámántáskák az ukrajnai menekültek megsegítésére – Kibic Magazin

Több mint 100 zsidó pékség hét országból kezdett el hámántáskákat árulni, hogy a bevételük egy részét az ukrajnai menekültek megsegítésére ajánlják fel. Néhány héttel purim előtt Laurel Kratochvila, egy berlini bagelező zsidó-amerikai tulajdonosa a konyhájában azért kezdett el hámántáskákat készíteni, hogy ezzel támogassa az orosz invázió elől menekülő ukránokat.

A purim, sok más zsidó ünnephez hasonlóan, mindig is kapcsolódott valahogyan az ételekhez. A mishloach manot, vagyis az ételajándékozás szokása olyan régi, mint maga a purim ünnepe, amely az i. e. 4. századra nyúlik vissza, legalábbis a perzsa zsidók körében (a legtöbb zsidó számára a purim körülbelül az i. e. első századból származik). A szeudot purim, azaz a purimi lakomák megtartása pedig a Talmud idejére, nagyjából az 5. századra nyúlik vissza.

Tekintettel a purim ételközpontú jellegére, nem meglepő, hogy az idők folyamán kialakultak a hagyományos ünnepi ételek. Az egyik ismeretlen purimi finomság, amely nem jutott el a modern idők zsidó asztalaira, az ozné Hámán, vagyis a Hámán füle nevű sütemény. Ne tévesszen meg senkit azonban, hogy az izraeliek ma is ezt a nevet használják a hámántáskára. A hajdani ozné Hámán ugyanis egy egészen másféle sütemény volt.

Az ozné Hámánról (egyes számban: ozen Hámán) először az olasz reneszánsz idején hallhatunk, méghozzá a legkorábbi ismert héber színdarabban, a 16. századi A jegyesség komédiájában. Ebben Leone de’ Sommi a rabbinikus judaizmus azon szokását gúnyolja ki, amely az új hagyományokat utólagosan a Szentírásra való hamis hivatkozásokkal magyarázza.

A darab egyik vicces jelenete például azon alapul, hogy Hámán a héber manna szó homonimája, amelyet Izrael népe a 40 éves sivatagi tartózkodásuk alatt evett. A darab egyik szereplője azt a nevetséges állítást teszi, hogy a purimi ozné Hámán fogyasztásának parancsa Mózes második könyvének abból a szakaszából származik, amely szerint Izrael fiai mannát ettek. Ezt akkoriban viccesnek gondolhatták.

De milyenek voltak ezek az eredeti ozné Hámán sütemények? Nyilvánvalóan fül alakú, mézbe mártott sütik voltak, és itt-ott fel is bukkannak korabeli feljegyzésekben, vagy héber nevükön, vagy olasz Orecchie di Haman, esetleg német Hamens Ohren fordításban.

A fentebb idézett Hámán szójátéknál kevésbé vicces magyarázatok is keringtek arra vonatkozóan, hogy miért eszünk Hámán fülét purimkor. Az egyik szerint Hámán kivégzésére emlékezve, mivel kivégzése előtt levágták a fülét. Bár Eszter könyve azonban nem említ ilyen fülvágást, azonban a középkori Európában szokás volt, hogy a kivégzés előtt levághatták az elítélt fülét.

Hámántáskák

A 18. század végén aztán egy új süteményőrület söpört végig Európán: a mákkal töltött tésztából készült zsebeket Mohn Taschen-nek hívták, ami németül mákos zsebet jelent. Ezek a sütik a 19. század elején a zsidók körében is népszerűvé váltak purimi édességként, valószínűleg azért, mert a Mohn úgy hangzik, mint Hámán (Eszter könyvének gonosztevője). Ez a szójáték annyira népszerű volt, hogy a 19. század elejétől kezdve a süteményeket egyszerűen hamantaschen-nek, vagyis hámántáskáknak hívták.

Mindenesetre, ahogy a sütemények népszerűsége nőtt, a rabbik igyekeztek megtalálni a jelentőségét. Az egyik azt mondta, azért eszünk hamantasch-t (ez az egyes számú forma), mert Hámán tash héberül azt jelenti, Hámán meggyengült, hogy emlékeztessen minket arra, Mordechai csak azért tudta legyőzni Hámánt, mert Isten meggyengítette őt. Más rabbik a sütemény és Hámán közötti kapcsolatot sugallták a süti alakja alapján: azt feltételezték, hogy a hámántáska olyan alakú, mint Hámán kalapja.

Eszter könyve azonban semmit sem mond Hámán fejfedőjéről. Bármilyen hagyomány arra vonatkozóan, hogy milyen kalapot viselt Hámán a fején, a purimi sábeszekből származik, olyan színdarabokból, amelyekben Hámánt gyakran ábrázolták kalapban.

De vajon milyen kalapokra hasonlítottak ezek a korai hámántáskák? Abban az időben a trikorne, háromszögletű kalapok épp a Napóleon és hadserege által népszerűvé tett bicorne kalapoknak adták át a helyüket. A bicorne kalap valóban úgy néz ki, mint egy tésztazseb, a trikorne viszont úgy néz ki, mint a mai hámántáska.

Mindenesetre a 19. század folyamán a mákos zsebek, a hámántáskák Európában a kihalás szélére sodorták a mézes süteményt, az eredeti ozné Hámánt, és eljutottak Amerikába és Izrael Földjére. Az amerikai zsidóknak nem okozott gondot a hamantaschen szó használata. Az akkori Palesztinában azonban a héber nyelv megújítója, Eliezer Ben Jehuda mindenképpen héber szót akart a töltött purimi süteményre, és az ozen Hámánt választotta. Talán feltételezte, hogy ugyanarról a purimi sütiről van szó, vagy talán nem is érdekelte, hogy különbözőek.

Így lett a hámántáskából héberül ozné Hámán, amit a datolyától kezdve a csokoládén át a spenótig szinte bármivel meg lehet tölteni. Bárhogyan hívjuk is a hagyományos süteményt, a lényeg persze, hogy mindenkinek boldog purimi ünnepe legyen.

Észbontó variációk purimi hámántáskára – Kibic Magazin

Rohamosan közeledik purim ünnepe, ezért aztán nem árt felkészülni rá néhány ütős hámántáska recepttel. Hagyományos, kakaós, mákos, diós, pisztáciás, kókuszos, trópusi gyümölcsös és fehércsokis verziókat mutatunk. Hogy mit lehet elrontani egy hámántáskában, hisz mindössze omlós tészta és édes töltelék kombinációja?

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp