Sokan nem érzik otthon magukat a zsidó közösségben

Az LMBTQ zsidók gyakran találkoznak előítéletekkel, az elfogadás hiányával, egyes esetekben akár kirekesztéssel is a hazai zsidó közösségben, holott az LMBTQ befogadásnak és elfogadásnak vannak már kijárt útjai a zsidó vallásban is.

A zsidó közösség nyilvános tereiben és diskurzusaiban kevés szó esik a befogadásról, integrációról, és talán ezen a témán belül is az LMBTQ befogadás az, amiről a legkevesebbet beszélünk. Ugyanakkor fontos lenne, hogy foglalkozzunk a témával, hiszen sok LMBTQ zsidó gyakran találkozhat előítéletekkel, az elfogadás hiányával, egyes esetekben akár kirekesztéssel is a zsidó közösségben, írja kiadványában a Mozaik Hub, amelyet egy 2016-os LMBTQ konferenciához készített.

A kiadvány célja, hogy ismereteket, eszközöket adjon át a zsidó közösségi szervezetekben aktív szakembereknek, önkénteseknek, képviseleti vezetőknek.

Mint írják, a kibeszéletlenség szinte mindig feszültségekhez és frusztrációkhoz vezet – ezt szűkebb környezetünkben, de akár szélesebb társadalmi körben is tapasztalhatjuk.

“Minden társadalmi csoporttal kapcsolatos előítélet elsősorban az ismeretek és a tapasztalás hiányából táplálkozik. Amikor az előítéletekhez cselekedetek is társulnak, ez nagyon sok kárt okozhat emberek, közösségek életében”, áll a kiadványban.

Ha körbenézünk ma a zsidó közösségben sok olyan emberrel találkozhatunk, aki nem érezheti magát otthonosan, kényelmesen a zsinagógában, az iskolában, egy közösségi szervezet vagy intézmény dolgozójaként, pusztán azért, mert a szexuális irányultsága és/vagy nemi identitása eltér a többségétől.

Fritz Zsuzsa a Bálint Ház volt igazgatójaként sokat találkozott a nyitottság és az elzárkózás kettősségével.

“A csendes összemosolygások a Pride idején, a fura grimaszok, amikor befogadunk egy LMBTQ programot vagy csak a jelentőségteljes hallgatások. Zsidókent hallgatásban nőttem fel, ezért különösen érzékeny vagyok elhallgatott, ki nem beszélt, el nem fogadott identitásokra”, mondja.

Sokat változott a zsidóság viszonya az LMBTQ identitáshoz

A kiadvány szerint hasonlóan sok egyéb kérdéshez, a zsidó vallásnak nem álláspontja, hanem álláspontjai vannak az LMBTQ szexuális irányultságról és/vagy nemi identitásról. A 19. század elejétől kezdve a zsidó közösség hivatalosan is irányzatokra szakadt, és később minden irányzat további, egymással sokszor éles vitákat folytató belső ágakra vált szét.

Valamennyi irányzat és belső ág ugyanannak a zsidó irodalmi hagyománynak a forrásait értelmezi, és annak alapján von le következtetéseket, arról, hogy szerinte mi a helyes zsidó álláspont egy adott kérdéssel kapcsolatban. Mivel azonban nincs külső szempont, amely alapján eldönthető lenne, hogy kinek az értelmezése a helyes, ezért senki nem állíthatja, hogy az ő véleménye „A” zsidó hagyomány álláspontja.

A csak Magyarországon ismert neológ irányzat és a világszerte létező ortodoxia szerint a zsidó jog tilalmai változatlanul érvényesek a nem heteroszexuális gyakorlatra, nyíltan LMBTQ zsidók nem lehetnek rabbik vagy kántorok. Ugyanakkor egyes neológ rabbik és egyre több (főleg modern­ és ún. open­) ortodox rabbi is sok szempontból a korábbinál megengedőbb álláspontra helyezkedik és egyre befogadóbb attitűdöt mutat az LMBTQ zsidók felé.

A reform és progresszív irányzat szerint erkölcsi és vallási szempontból nem különbözik a cisznemű identitás és a heteroszexualitás megítélésétől; LMBTQ zsidók bármilyen vallási pozíciókat betölthetnek és vallási szempontból is érvényes a házasságkötésük;

A conservative/mászorti irányzat két egymásnak ellentmondó, de egyaránt érvényes álláspontot fogad el, amelyek között az adott irányzathoz tartozó rabbi vagy rabbinő választhat: 1. a férfi homoszexualitást – a nőitől eltérően – a zsidó jog nem engedi meg, 2. két férfi között a szexuális együttlét csak bizonyos módjai megengedettek, ugyanakkor meleg/leszbikus zsidók lehetnek rabbik és kántorok, a közösségek többsége szerint köthetnek vallási házasságot;

Ha tehát körbenézünk Magyarországon vagy a világ más zsidó közösségeiben, láthatjuk, hogy az LMBTQ befogadásnak és elfogadásnak vannak már kijárt útjai, mi több, az irányzatok egy jó része nagy lépést tett az LMBTQ zsidók közösségi integrációja felé, írja a Mozaik HUB kiadványa.

Bár Magyarországon nincsen kifejezetten meleg zsidókat támogató szervezet, néhány nemzetközi szervezetre szeretnénk felhívni a figyelmet

Amerikai és európai szervezetek

  • Keshet USA, www.keshetonline.org Keshet UK, www.keshetuk.org
  • Jewish Queer Youth – Zsidó Queer Fiatalok, www.jqyouth.org ESHEL – Orthodox meleg közösség, www.eshelonline.org
  • Beit Simchat Torah – Melegbarát zsinagóga New Yorkban, www.cbst.org Hebro – Meleg zsidó bulik, www.myhebro.com
  • World Congress of GLBT Jews – Zsidó meleg szervezetek kongresszusa, www.glbtjews.org

Izraeli szervezetek

  • The Aguda – Nemzeti LMBT Akciócsoport, www.lgbt.org.il IGY – Izraeli meleg ifjúsági szervezet, www.igy.org.il
  • Open House Jerusalem – Jeruzsálemi meleg központ, www.facebook.com/pages/Jerusalem­Open­House/ Havruta – Orthodox Meleg Férfiak, www.havruta.org.il Bat Kol – Orthodox Leszbikus nők, www.bat­kol.org
  • Tehila – Meleg zsidók szüleinek szervezete, www.tehila.org.il
  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp