Steiner Kristóf: Melegnek lenni sokkal többről szól, mint egyszerű szexről

“A kabbala szerint nincs olyan, hogy valaki “hibásan” érkezik a Földre: okkal tartozik hozzánk a csomag, amivel ezen a bolygón landolunk – így  soha nem lehet a homoszexualitást Isten nevében megítélni”, írja Steiner Kristóf a Kibic LMBTQ-heteire írt véleménycikkében.

Keresztény ország szülötteként, Buddhista családban nevelkedve, egy évtizeden át Izraelben élve, kalandozva a Palesztin Autonómia területén, mélyen elmerültem a vallások tengerében…

Ősi mikvékben fürödve meditáltam, jártam Náblusz törökfürdőjében, megmásztam a szamaritánusok templom hegyét, a Garizim-hegyet, és megérintettem a Siratófalat mindkét oldalról. Voltam LMBTQ embereknek szervezett sábesz szertartáson Tel-Avivban, és beszélgettem transszexuális rabbival Jeruzsálemben. Jártam Indiában, hindu halottégető helyeken, és Buddha megvilágosodásának helyszínén. Csak elég mélyre kellett buknom, a kíváncsiságomra hallgatva, hogy egyszer és mindenkorra megértsem: vallásos emberből nincs két egyforma, így a vallást sem azonosíthatom velük. 

De ők vajon megértik-e mindezt az LMBTQ emberekkel kapcsolatban? Vagy – ahogyan annyian jogtalanul teszik ezt velük szemben – általánosítások mentén eldöntik: aki meleg, nem lehet “jó vallásos” ember? 

Steiner Kristóf. Fotó: Czabán Máté

Különleges lehetőség LMBTQ embernek és spirituálisnak lenni

Észak-Cipruson, egy mecsetben egy fiatal imámmal beszélgettünk, akitől megkérdeztem: „Jól tudom, hogy a muzulmánok hite szerint homoszexuálisnak lenni bűn?” A férfi mosolyogva válaszolt, a zavar legkisebb jelét sem mutatva: „Allah megmutatja majd, hogy mi a helyes út.” „Úgy érted, heteroszexuálissá tesz?”  „Én ezt nem tudom. Allah tudja.” Majd megjegyezte: bármikor szeretettel lát minket a mecsetben, és örömmel beszélget velünk az iszlámról. Amikor pedig megtudta, hogy a párom zsidó, egyenesen felcsillant a szeme.

„Kevés zsidóval találkozom, és keresztényekkel is csak ritkán beszélgethetek” – mondta őszinte érdeklődéssel, már-már gyermeki izgatottsággal a hangjában. „Az Ószövetség végéig olyan sok mindenben egyetértünk – az pedig, ami szerintetek és szerintünk utána következik, igazából nem zárja ki egymást” – tette hozzá. 

És valóban – amikor a kabbala a homoszexualitásról beszél, nyilvánvalóvá válik: melegnek lenni sokkal többről szól, mint egyszerű szexről. Mi több, LMBTQ embernek és spirituálisnak lenni valójában különleges lehetőség arra, hogy egyensúlyt teremtsünk egy olyan világban, ahol az emberek, rendszerek nagy része azt üzeni:  választanunk kell a testi és szellemi örömök között.

A méltóság az egyik legfontosabb alapvetése a zsidóságnak

“Egy dolgot magyarázz meg” – kérte tőlem egy meglehetősen szarkasztikus barátom. „Hogyan tanulhatnak kabbalát ezek a kabbalista-wannabe Madonna rajongó melegek,  amikor a zsidóság nem fogadja el a homoszexualitást?” 

“Úgy, hogy nem a zsidóság, hanem a zsidó vallás bizonyos iskolái tiltják, hogy melegek, vagy nők, vagy 40 év alattiak kabbalát tanuljanak. De attól még, hogy valaki kitalálja, hogy csak frakkban és nagyestélyiben szabad operába járni, még nem kell sem betartani a szabályt, sem pedig kirekesztő műfajnak bélyegezni magát az operát. Mehetsz operába farmerben is – ugyanazt az energiát kapod majd az előadástól, legfeljebb társul mellé néhány ítélkező tekintet is” – feleltem.

Ekkor döntöttem el: írni akarok róla, mit jelent az LMBTQ identitás az Ábrahám-vallások ősi spiritualitás gyökere, a kabbala tükrében, amelynek egyik legfontosabb alapvetése, hogy minden embert méltósággal kezelünk. Nem arról van szó, hogy mindenféle viselkedés elfogadható erkölcsösként, de muszáj betartanunk a nem-ítélkezés törvényét. Ugyanis, ha ítélkezünk mások felett, az elszakít minket a küldetésünktől, vagyis attól, hogy megváltozzunk. Attól, hogy önző, kivagyi, egoista énünket lassú léptekkel felcseréljük egy olyan énre, amely megosztja másokkal mindenét: a javait és a spirituális fényét is. Mert a másokkal való megosztás az egyik leghatalmasabb erő, amit birtokolhatunk. 

Nimrod Dagan és Steiner Kristóf. Fotó: Tair Malka

A férfi és nő fogalma nem feltétlenül utal egy fizikai férfi és női testre

A legtöbb ember a homoszexualitás szexuális részére összpontosít, és szinte “technikai” magyarázatot akar adni arra, mit szabad és mit nem szabad, ám a férfi és nő fogalma nem feltétlenül utal egy fizikai férfi és női testre. Az egyesült lélekben léteznek ezek a pozitív és negatív, adakozó és befogadó töltések, amelyek különböző kombinációban vannak bennünk jelen, és ez hatással van a szexualitásunkra is. 

A kabbala szerint nincs olyan, hogy valaki “hibásan” érkezik a Földre: okkal tartozik hozzánk a csomag, amivel ezen a bolygón landolunk – így  soha nem lehet a homoszexualitást Isten nevében megítélni. 

Egy szívemnek kedves kabbala tanárom, David Zakin mondta nekem egyszer: „Tegyük fel, hogy van egy heteroszexuális pár, akik rosszul bánnak barátaikkal és üzlettársaikkal, és tetteikből hiányzik az emberi tisztesség minden formája. Most pedig tételezzük fel, hogy van egy meleg pár, akiknek állandó törekvése, hogy kedvesek legyenek másokkal, és ott segítenek, ahol tudnak. A kabbala tanítása szerint melyik pár tár fel nagyobb fényt a világban? A válasz – nem meglepő módon – természetesen, a meleg pár.” 

Ezért is tartottam oly fontosnak, hogy felemeljem a hangom az egyházi nyilatkozat ellen, mely szerint az emberi méltóság alapja a férfi és nő házassága. 

Az igazságtalan és igaztalan nyilatkozat sokakat tettekre ösztönzött. Nagyon büszke vagyok azokra a vallási csoportosulásokra, amelyek elhatárolódtak tőle, és azt is nagyra értékelem, hogy volt, aki egyenesen bocsánatot kért azért, hogy először a publikáció mellé állt. 

Mert hiszem: aki valaha érezte a bőrén a kirekesztettség érzését, nem rekeszthet ki másokat. 

Steiner Kristóf 

 

Kapcsolódó cikkünk

“A homoszexualitás magánügy, és nincs köze a templombajáráshoz?” – Kibic Magazin

Hogyan érintette a hazai LMBTQ zsidókat a tavalyi közös egyházi nyilatkozat? Milyen a helyzetük a zsidó közösségben? Mennyire nyitottak a rabbik és a zsinagógák, komfortosan érzik-e magukat és hova járnak szívesen? Frölich Róbert, Oberlander Báruch, Büchler Tamás. Podcast. Milyen a helyzete a magyar LMBTQ zsidóknak a közösségben?

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp