Budapest kóser gyorséttermei nagyon várják az izraeli turisták visszatérését

Győrfi László számára a budapesti kóser étel „egy üzlet, de egyben küldetés is”.

Nappal is „lassú az üzletmenet” az étterem három alkalmazottja és a főállású mashgiach, vagyis a „bérelt” rabbi számára, akinek az a feladata, hogy az étteremben betartassa a kóser szabályokat. De Győrfi László, aki Kóser MeatUp-on kívül kívül a sikeres Semes kóser pékség tulajdonosa is, azt mondja, „bízik az üzleti modellben”, és nem akarja a gyorséttermét feladni.

Győrfi László számára ugyanis a budapesti kóser étel „egy üzlet, de egyben küldetés is”.

„Fiatalabb koromban alig volt kóser élelmiszeripar, nemhogy divatos éttermek. Tehát építkezünk” – mondta.

Sok helyi zsidó vélekedik hasonló a zsidó magyar közösségi élet újjászervezéséről, miután a náciknak és a kommunizmusnak majdnem sikerült azt eltörölni illetve föld alá kényszeríteni. A MeatUp újranyitása egybeesett több nyár végi és őszi ünnepi zsidó közösségi rendezvénnyel. Három új zsinagóga és egy zsidó közösségi ház nyílt a Duna-parton és megújult a helyi zsidó kórház.

A JTA tudósítása szerint mindez része egy nagyobb, mintegy egy évtizede tartó megújulási törekvésnek a zsidó csoportok közötti fokozódó feszültségek és rivalizálások közepette, amely hol a források, hol pedig a miniszterelnök által vezetett jobboldali magyar kormány politikája miatt tör ki.

Győrfi vállalkozásának fő vetélytársa a Carmel, amely a Dohány utcai zsinagóga melletti 100 férőhelyes pincehelyiségben felsőkategóriás hamburgereket és izraeli stílusú húsokat árul jellegzetes magyaros ételei mellett.

„Nem tudjuk, hogy a MeatUp milyen hatással lehet a Carmelre, de ennek ellenére örülök, hogy van egy új kóser étterem” – mondta Preiszler Dániel, a 34 éves üzletember, aki egy partnerével a tulajdonosa az éttermet üzemeltető cégnek. Övék a Carmel és a kóser tejtermékeket áruló étterem az út túloldalán, a Tel Aviv Cafe.

Preiszler Dániel (balra) és üzlettársa

Győrfihez hasonlóan Preiszler is úgy gondolja, hogy a MeatUp más demográfiai csoportot szolgál ki, mint Carmel. Ráadásul a versenytársak még egymás forgalmát is növelhetik, Preiszler szerint minél többféle lehetőség közül válogathatnak a vendégek, annál valószínűbb, hogy számuk összességében növekedni fog.

Győrfi tervei között szerepel egy további projekt: egy kávézó saját cukrászdával, amely az egykori Osztrák-Magyar Birodalom világhírű cukrászati ​​hagyományainak kóser változatait kínálná.

A MeatUp egyelőre még izraeli turistákra épít.

„Az étel rendben van” – mondta egyikük, a 22 éves Tomer Ashri a Jewish Telegraphic Agency-nek, aki épp ott evett egy útitársával.

„Nem ez a világ legfinomabb étele, de egy kicsit olcsóbb, mint amennyibe Tel-Avivban kerülne” – mondta. „És valóban jobban megéri idejönni, mint a szupermarketben vásárolni zöldségeket. Nagyjából ennyit vártunk ettől a helyről.”

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp