Egy tárgy, amely végigvezet a 20-dik századon: a Rosenthal sztori

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Philip Rosenthal Németországban alapított porcelánfestő üzemet 1879-ben, a cég 25 éves évfordulóján már 1200 alkalmazott dolgozott neki. Aztán közbeszólt a történelem, de Rosenthalék nem adták fel.

A Rosenthal porcelánok klasszikusan elegáns, arannyal és virágokkal díszített étkészlet vagy teáskészletek a jellemzőek. A hosszú történet valóban itt, az exkluzív, kézzel festett porcelánnál kezdődik és végigvezet bennünket a teljes 20. századon.

Philip Rosenthal porcelánkereskedő szülők gyermekeként született 1855-ben Németországban. 18 évesen Amerikába utazott és édesanyja rokonainál szerzett üzleti tapasztalatokat. Hazájába való visszatérése után, 1879-ben megalapította porcelánfestő üzemét, melyben egy közeli porcelángyárból vásárolt fehérárut díszítettek kézi festéssel.

Első nagy kereskedelmi sikerét 1886-ban egy kis szivar hamutállal, avagy „szivar pihentetővel” érte el. Nem sokkal később, a kezdetben alkalmazott 2 festő helyett már 60 ember dolgozott az üzemben.

Felbuzdulva a sikeren 1889-ben saját porcelánkészítő gyárat létesített, majd 6 évvel ezután újabb termelőegységekkel bővítette cégét. Folyamatosan törekedett a megújulásra, figyelemmel kísérte a közízlés változásait.

A cég 25. évfordulóján, 1904-ben már 1200 alkalmazott dolgozott Rosenthalnak, aki különlegesen empatikus munkaadó hírében állt, munkásainak jóléte rendkívül fontos volt számára. Dolgozói kerestek a legjobban az iparágon belül, fizetett szabadságot és a cég által épített szállást kaptak.

Philip Rosenthal

1910-ben saját művészeti osztályt hozott létre, főként a figurák gyártásához. Első házasságából két leánya született, majd 1916-ban, válását követően másodszor is megházasodott. Második felesége után nevezte el a világhírű és mindeddig legnagyobb példányszámban értékesített „Mária” készletet, melyből 25 év alatt összesen 20 millió darabot adtak el a világban. Még ebben az évben megszületett fia, Philip.

A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően az 1930-as évek elejére a márkanév az egész világon ismertté és népszerűvé vált. A náci politika azonban súlyos csapást mért a zsidó származású Rosenthalra, akinek 1934-ben el kellett hagynia saját cégét. Családi viszályok, pereskedés árnyékolták be az életét, majd mentális problémák miatt gondnokság alá helyezték, 1937-ben halt meg.

Az ifjabb Philip 1950-ben történt visszatérésével új lendületet kapott a gyár. Az ifjabb Philip Rosenthal 2001-ben halt meg, de nevét viselő márkanév és porcelángyár ma is működik és az exkluzív formatervezés megtestesítője a lakberendezésben.

Az ifjabb Rosenthal Andy Warhollal

A teljes cikk itt olvasható.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp