Az izraeli környezetvédelmi miniszter iráni ökoterrorizmusnak nevezte a szennyezést, erről azonban az izraeli biztonsági szerveknek nincsen tudomásuk.
Az Emerald nevű líbiai tulajdonban lévő, de panamai zászló alatt hajózó tankhajóról került a Földközi-tengerbe az a nagy mennyiségű nyersolaj, amely beszennyezte Izrael szinte egész partszakaszát. A szennyezést szakértők Izrael egyik legsúlyosabb környezeti katasztrófájaként jellemezték.
Izrael történetének egyik legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozta a tengerbe kerülő olaj – Kibic Magazin
Egy hajóról került a tengerbe az a több száz tonnányi olaj, amely fekete kátránnyal szennyezte be Izrael partszakaszának szinte egészét. A kár egyelőre megbecsülhetetlen, a felelős megtalálása nemzetközi segítséget igényel. A múlt heti vihar elhozta a sokak által várt havazást Izraelbe, a közösségi oldalakat elárasztották a fehérbe burkolt jeruzsálemi épületek és a hóembereket építő lelkes gyerekek fotói.
Az izraeli környezetvédelmi minisztérium nyomozásba kezdett, hogy megtalálja a szennyezséesért felelős tengeri járművet. Először egy görög olajszállító került gyanúba, de az izraeli hatóságok tisztázták a Minerva Helen nevű hajót. Az izraeli környezetvédelmi tárca vezetője, Gila Gamliel tegnapi bejelentése szerint a nyomozás végül arra a következtetésre jutott, hogy az Emerald a felelős a szennyezésért.
Noha a Ynet cikke megjegyzi, minderre csak közvetett bizonyítékai vannak a minisztériumnak, Gamliel mégis iráni ökoterrorizmusnak nevezte az olajszennyezést. Az MTI idézi a 13-as TV-csatorna híradását, ami szerint sem a külföldi hírszerzéssel foglalkozó Moszad, sem más izraeli biztonsági szervezet nem tudott előre arról, hogy a miniszter Irán érintettségét fogja hangsúlyozni, nem is osztják ezt a véleményt.
A minisztérium nyomozása alapján arra jutott, hogy az Emerald valamikor január közepén vehette fel a nyersolajat valahol Irán vagy Irak partjainál a Perzsa-öbölben, majd azt az Arab-félszigetet megkerülve a Szuezi-csatornán keresztül szállította a Földközi-tengerre Szíria közelébe. A tankhajó ott a rakományát valamikor február első felében kisebb hajókra helyezte át, valószínűleg ekkor kerülhetett az olaj a tengerbe. Arról azonban nincsenek információk, hogy ez szándékosan történt vagy esetleg baleset következményeként.
Mivel az Aszad-rezsim elleni szankciók miatt nem lehet Szíriába olajat szállítani, ezért az Emerald lekapcsolta a jeladóját, amikor még az egyiptomi vizeken hajózott. Ezért is vált gyanússá a szennyezés forrását kutató izraeli hatóságok számára.

Az is feltűnő volt, hogy a tankhajó az utóbbi nyolc évben nem járt a Földközi-tenger keleti medencéjében, illetve több más olajfoltot is találtak a hajó útvonalán Szíria is Ciprus között. Az Emerald miután kipakolta a csempészett olajat, visszatért a Perzsa-öbölbe, jelenleg egy iraki kikötőben horgonyoz Baszra város közelében.
A 112 ezer tonna olaj szállítására képes tankhajó korábban Ebn Batuta néven hajózott máltai zászló alatt és egy, a líbiai kormány tulajdonában lévő cég birtokolta. Az AP információi szerint a 19 éves hajó tavaly decemberben tulajdonost cserélt, és most feltehetőleg a Marshall-szegetekre van bejegyezve.
-
Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!