Nincs nagyobb bátorság a menekülésnél

Jesse Eisenberggel, Kerekes Vicával és Röhrig Gézával érkezik a ZsiFire az Ellenállás című film, mely a filmfesztivált nyitja. Nincs még egy olyan jelkép, amely nagyobb veszélyt jelentene az elnyomók számára a zsidóságnál – hangzik el a történetben, amelynek aktualitása ma sem kérdéses.

Az ellenállás legjobb módja nem a gyilkosság, hanem a túlélés. Ők minél több zsidót el akarnak pusztítani, úgyhogy nekünk gondoskodnunk kell arról, hogy minél több zsidó életben maradjon.

Jesse Eisenberg az Ellenállás című filmben

Ez az egyszerű, de forradalmi gondolat az alapja a venezuelai Jonathan Jakubowicz Ellenállás című filmjének. Hogy mi van, ha azt mondjuk, a háború, szemben azzal, ami mindenkinek elsőre eszébe jut róla, nem az ölésről, hanem az életben maradásról szól? Mi van, ha az öldökléssel nem az öldöklést állítjuk szembe, hanem a túlélésért való küzdelmet? Mi van, ha leszámolunk azzal a gondolattal, hogy a menekülés gyávaság, az erő pedig bátorság? Mi van, ha nincs bátrabb dolog, mint menekülni és menekíteni? Mi van, ha a fegyverek szavára nem fegyverrel, hanem pajzzsal válaszolunk?

Az Ellenállás a valaha élt leghíresebb pantomimművész, a Michael Jackson színpadi mozgását is inspiráló Marcel Marceau életéről szól, de nem arról a részéről, ami a világ előtt híressé tette, hanem ami minden művészetnél jobban megmutatta, milyen ember is volt ő. Arról, ahogyan a francia zsidó ellenálló csapatok tagjaként a nácik által árvává tett gyerekeket segített átszöktetni Franciaországból Svájcba: hiába utal a film címe fegyveres szervezetre, Marceau fegyvere nem a puska, hanem az életigenlés volt.

Mert az az újraértelmezett szavak filmje: nemcsak azt mondja, a harc elől menekülés is lehet harc, de azt is, a legkeményebb bosszú talán egy élet megmentése. A film egyik főhőse, egy nácik által megkínzott nő bosszút állna a nácikon, és ezzel legjobb esetben talán egy kis sebet ejthetne az ellenséges katonák testén. Marceau bosszúja viszont a maga békésségében is lehetetlenné tette a nácik tervének, végső megoldásának sikeres megvalósítását: egy nép teljes elpusztítását. Azoknak a gyerekei és unokái, akiknek a megmentésében részt vett, ma is két lábon járó bizonyítékai ennek.

De ha témájából adódóan ad is okot bőven a filozofálásra, az Ellenállás a legkevésbé sem elmélázó értekezés a fentiekről, hanem a hollywoodi iskolát követő, feszült, folyamatos izgalomra törekvő, okosan felépített, fordulatos kémfilmre hajazó mozi sok akcióval, tele erős érzelmekkel és súlyos helyzetekkel. Az író-rendező Jakubowicz nem árul zsákbamacskát és nem akar finomkodni – ebben mondjuk eltér Hollywoodtól: a film azzal indít, ahogyan a nácik egy kislány szeme láttára ölik meg a szüleit.

A Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivált idén online rendezik meg, filmjei és kísérőprogramjai internetes streamként, közvetítésként tekinthetők meg november 24. és december 6. között. További információ és részletes program: www.zsifi.org

Csak hogy tudjuk, kik azok a gyerekek, akikről végső soron ez az egész szól, és akik mellett valójában Marcel Marceau is mellékszereplő. Egy művész karrierjére vágyó, a hentespult mögött unatkozó mellékszereplő, akit először csak azért hívnak az ideiglenes árvaházba, hogy szórakoztassa a marhaságaival a finoman szólva is megszeppent gyerekeket – hogy aztán mindaz, amivel olyan sikeresen leköti a figyelmüket, egyszer majd életmentő legyen, amikor majd a rájuk vadászó katonák előtt kell lélegzetvisszafojtva bujkálniuk. Ami sokkal könnyebben megy, ha egy bohóc az, akire lélegzetvisszafojtva lehet figyelni. Tulajdonképpen már ez az egy motívum indokolttá teszi, hogy Marceau életéről film készüljön.

Ráadásul ez az amerikai-angol-francia-német film a magyarok számára még különlegesebb: a Saul fia főszereplője, Röhrig Géza és Kerekes Vica is fontos, valódi, sok szöveggel járó szerephez jutnak benne a sztárok mellett. Mindketten az ellenállók belső körének tagjait játsszák: Röhrig az árvák felett gyámkodik, Kerekes pedig a női főszereplő testvére és egyúttal legjobb barátja, ráadásul az egyik súlyosan drámai kulcsjelenet megrázóan nagyot alakító szereplője.

Röhrig Géza és Kerekes Vica (a háttérben) az Ellenállás című filmben

Marcel Marceau-t Jesse Eisenberg (Social Network, Batman Superman ellen) játssza, olyan bohócként, akiről sosem tudni, „hagyományos” vagy szomorúbohóc-e: mint a fehér festék a pantomimesek arcán, az övén is mindig ott a derű, csak néha majdnem sikerül áttörnie a kétségbeesésnek vagy a szomorúságnak – de a smink erős, könnyálló. Az ellenállás másik vezetője a Harry Potter-filmek és a Tenet Clémence Poésyje, akit a film végigrángat mindenen, a bájos derűtől a rettegésen át a teljes elkeseredettségig. De Jonathan Jakubowicz semmit nem bízott a véletlenre: a legfontosabb gyerekszereplő a Trónok harca kislányként is birodalmat vezető, emlékezetes nemese, Bella Ramsey, aki azért itt is megkapja a maga súlyos jeleneteit a gyerekes feladatok mellett, és egy apró szerepben Ed Harris is feltűnik.

Nincs még egy olyan jelkép, amely nagyobb veszélyt jelentene az elnyomók számára a zsidóságnál, hiszen ők azok, akik fel tudták szabadítani magukat a rabszolgaság alól – hangzik el a filmben. Nincs fontosabb, mint hinni abban, hogy a rabszolgaság ledobható, és tudni, milyen értékek fontosak igazán a küzdelemben. Az Ellenállás nyolcvan évvel ezelőtt játszódik – de az aktualitása ma sem lehet kérdéses.

 
Az Ellenállás vetítési időpontjai és jegyvásárlás:

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp