Hogyan tisztította meg Karl Lagerfeld a Chanel márkát náci múltjától?

Ha besétálunk Amerikában egy gazdag zsidó negyedbe, akkor gyorsan ki fogjuk szúrni a Gucci, Prada, Louis Vuitton márkát viselő embereket. De a Chanel márka még itt is ritkaság, és a viselőjét nagy tisztelet fogja övezni.

Ez egy olyan márka, amely nyilvánvalóvá teszi a tulajdonos burzsoá státuszát. Ez egy olyan márka, amelyet mind az ortodox, mind a szekuláris gazdag zsidó nők szívesen viselnek.

Ám nem volt ez mindig így. Coco Chanel, a márka alapítója hiába volt a modern divat kiemelkedő alakja, a neve összefonódott az antiszemitizmussal. Nem csak a nácik céljait támogatta, hanem bizonyítékok vannak arra, hogy titkos ügynökként is dolgozott nekik.

FRANCE – CIRCA 1937: Coco Chanel, French top designer. Paris, 1937. LIP-6958-097. (Photo by Lipnitzki/Roger Viollet/Getty Images)

Ennek ellenére egy gazdag zsidó család, a Wertheimék segítettek finanszírozni Coco Chanel vállalkozását, és máig irányítják a céget. Ezen kívül a kedden 85 éves korában elhunyt Karl Lagerfeld volt az, aki ikonikussá tette a márkát, és megtisztította a hozzátapadó antiszemita mellékzöngétől.

Chanel a második világháború után találta ki azokat a jellegzetes design elemeket, amelyek ikonikussá tették a márkát. Chanel 1971-es halála után azonban a cég több mint egy évtizedig vegetált. A fiatal Lagerfeld 1983-ban vált a Chanel cég vezetőjévé. Azért választották őt, mert elismert kreatív géniusznak számított, és tisztelte azt, amit Coco Chanel létrehozott. Lagerfeld első kollekciója vegyes fogadtatásban részesült. Sokan azt jósolták, hogy a márka el fog halni annak kitalálójával, Coco Chanellel együtt. Mások viszont úgy látták, hogy a Lagerfeld tervezte ruhák emléket állítottak az alapítónak, és egyben előrevetítik, milyen lesz a márka néhány éven belül. Az utóbbi vélemény bizonyult igaznak.

Néhány éven belül a Chanel lett a Párizsi Divathét legnépszerűbb márkája. A bemutatók látványosak voltak – a kifutókon plázsokat, reptereket, francia bisztrót, szupermarketet alakítottak ki – , a ruhák pedig egyszerre voltak hagyományosak és kísérletezők. Lagerfeld nem csupán a Chanel ház egy divattervezője lett, hanem ő maga lett a Chanel megtestesítője.

És ezzel egy időben Lagerfeld megtisztította a márkát az alapító antiszemitizmusától. Lagerfeld ikonikussá és megkerülhetetlenné tette a márkát, és így könnyű volt elfeledkezni mindenről, ami Coco Chanelben problematikus volt.

Ez persze nem jelenti azt, hogy Lagerfeld ne lett volna például rasszista vagy épp bigott. 2017-ben a holokausztra hivatkozva támadta Angela Merkel bevándorlási politikáját mondván „nem ölhettek meg több millió zsidót, hogy aztán több millió ellenségüket befogadjátok”.

Most, hogy Lagerfeld meghalt, a Chanel jövője megint kérdésessé vált. Nem tudni, ki fog egy ilyen virtuóz embert helyettesíteni, aki minden fronton a divat legnagyobb sztárjává tette ezt a márkát.

How Karl Lagerfeld cleansed Chanel of its anti-Semitic, Nazi past – Jewish Telegraphic Agency

( JTA) – If you walk into any wealthy Jewish American neighborhood, a careful eye will spot designer duds – Gucci, Prada, Louis Vuitton – sported by well-coiffed men and women as they walk through town. But in a sea of expensive excess, one designer’s name is spoken of with an air of reverence: Chanel.

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp