Sholom Kesselman: a Chábád és a cionizmus bonyolult kapcsolata

Izrael-pártiak vagyunk, de anticionisták. Támogatjuk az országot, a katonaságát, dolgozunk és imádkozunk a sikeréért, de nem énekeljük a himnuszt, nem teszünk ki izraeli zászlót az iskoláinkra.

A Chábád bonyolult kapcsolatban áll Izrael állammal. Izrael-pártiak vagyunk, de anticionisták. Támogatjuk az országot, a katonaságát, dolgozunk és imádkozunk a sikeréért, de nem énekeljük a himnuszt, nem teszünk ki izraeli zászlót az iskoláinkra. Szeretjük Izraelt, de nem ünnepeljük Izrael függetlenségi napját, a Yom Ha’atzmautot.

Szeretném megvilágítani ezt a komplex kérdést, és javasolni egy olyan megközelítést, amely segíthet megérteni a Chábád Izraellel kapcsolatos valódi  ideológiáját.

Három fő oka van annak, hogy a Rebbe miért volt határozottan anticionista:

  • Az államot világi, ateista emberek alapították határozott vallásellenes agendával. Sok istenfélő zsidó a cionizmus miatt hagyta el a vallást.
  • A halacha szemponjából problematikus megalapítani a zsidó államot a Messiás eljövetele előtt.
  • Az államalapítást sokan úgy állították be, mintha ez maga lenne a megváltás, amely mások számára már-már istenkáromlásnak számított.

 

Sholom Kesselman rabbi

Ezen okok miatt a Rebbe harcolt a cionizmus ellen, és ellenezte Izrael megalapítását.

Ugyanakkor a holokauszt után ez a határozott álláspont némileg megváltozott. Nyilvánvalóvá vált, hogy a zsidóknak nincs hova menniük, és szükségünk van egy biztonságos országra. Ezért az egyetlen megoldás Izrael és az államalapítás lett.

Ráadásul azzal, hogy megalakult az állam, nem volt értelme harcolni a létezése ellen. Így végül a Chábád elfogadta ezt a helyzetet, és arra összpontosított, hogy segítse Izraelt, ahogy csak tudja. Ráadásul több millió zsidó telepedett le az országban, és ez azt jelentette, hogy a zsidók hite összekapcsolódik a zsidó földbe vetett hittel, ezért is úgy véltük, támogatni kell az államot.

Így végül a Chábád Izrael-párti lett, mert mi a zsidók pártján állunk, és nem volt lehetséges a továbbiakban szétválasztani ezt a két kérdést. Az országnak gyarapodnia kellett gazdaságilag, és katonailag megerősödni a zsidó nép érdekében, ezért a Chábád az összes erőforrását az anyaföld fejlesztésébe fektette.

Ennek ellenére anticionisták maradtunk. Az 1948-as államalapítás számunkra továbbra is problematikus marad, és a vallásellenessége örökre negatív és szomorú megvilágításba helyezi ezt az aktust. Ezért sosem ünnepeljük, és nem tekintjük a megváltásnak.

Számunkra Izrael az az ország, amelyet Isten adott a Tórában a zsidók számára, egy olyan hely, amelyet a szentségnek és a Tóra szellemének kellene betölteni, és ez az az ország, amelyet mi támogatunk.

De nem ünnepeljük a függetlenség napját, nem énekeljük a himnuszt, nem lengetünk izraeli zászlót, és mindig azon fogunk merengeni, hogy mi lett volna, ha a Tóra szelleme is jelen van az alapításkor.

De szeretjük Izraelt, a zsidókat és csak azt kívánjuk, legyen minél sikeresebb. Nem harcolunk az ateistákkal, inkább célul tűztük ki a Tóra és a judaizmus terjesztését.

Hisszük, hogy a Messiás hamarosan eljön, és akkor látni fogjuk Isten jelenlétét Cionban!

 

Rabbi Sholom Kesselman Los Angelesben él. Haszidizmust tanit az Or Elchonon Chabad jesivában és haladó talmudot a Cheder Menachem gimnáziumban.

 

 

Az eredeti cikk itt olvasható:

Chabad & Zionism – Complicated Relationship

By: Sholom Kesselman Chabad is in a very complicated relationship with the State of Israel. We are pro Israel but anti Zionism. We support the country and its military and work / pray for its success but don’t sing Hatikavah or hang any Israeli flags in our Shuls.

 

A Vélemény rovatban közreadott cikkek nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség véleményét, álláspontját.

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp