Nemsokára az ugandai zsidóknak is saját női rabbijuk lehet

Egy kis ugandai közösségnek pár éven belül saját női rabbija lehet, amennyiben Shoshanna Nambinak sikerül megkezdenie tanulmányait az egyik reform irányzathoz tartozó izraeli rabbiképző intézetben.

Shoshanna Nambi egy kis ugandai zsidó közösségben nőtt fel, ahol dalokat és tórai történeteket tanított a fiatalabb gyerekeknek, miközben a közösség ifjúsági szervezetének is aktív tagja volt. Miután héberül is elkezdett tanulni, Nambi számára egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy rabbi szeretne lenni. Bár a közössége egyenlőségen alapuló elveket vall és a konzervatív irányzathoz tartozik, nem mindenkinek volt egyértelmű, hogy egy nő is lehet rabbi.

Shoshanna Nambi

Nambi számára azonban ez az értetlenség inkább ösztönzésként hatott, és ez volt végül is az egyik kiváltó oka annak, hogy beiratkozzon egy rabbiképző intézetbe. Szerinte a közösségének igenis szüksége lehet különböző nemű vezetőkre, és az embereknek el kellene fogadniuk, hogy nők és férfiak egyaránt lehetnek rabbik. Nambi egyébként úgy látja, hogy az Uganda keleti részén lévő Mbale-ben élő közössége már nyitott arra, hogy női rabbija legyen.

Az ugandai zsidó közösség – amelyet abajudajának neveznek – gyökerei a 20. század elejére nyúlnak vissza, amikor is az egyik helyi vezető a Biblia elolvasása után úgy határozott, hogy a judaizmust tekinti a hozzá legközelebb álló vallásnak. A kétezer fős közösség nagy része amerikai konzervatív rabbik segítségével tért be a zsidóságba a 2000-es évek elején. Az Izraeli Ortodox Főrabbinátus éppen ezért nem is ismeri el zsidónak az ugandai közösség tagjait. 

Nambi családjában a nagyszülei kezdték el a judaizmus gyakorolását, és közeli rokonsága a mai napig így tesz. Ennek ellenére a fiatal nőnek egyáltalán nem volt egyszerű dolga, hiába jelentkezett  ugyanis a reform irányzathoz tartozó jeruzsálemi Hebrew Union College (HUC) rabbi szakára, elutasították, mivel héber tudása nem volt megfelelő. 

Így aztán az utóbbi egy évet a szintén jeruzsálemi Pardes Intézetben töltötte, ahol hébert és hagyományos zsidó szövegeket tanult. Kilenc éves lányát viszont nem vihette magával, így Emunah rokonoknál maradt Ugandában arra az időre. Nambi szerint ez egy igen nehéz időszak volt mindkettőjük számára.

Az ugandai zsidó közösség tagjai

Idén nyáron Nambi viszont már megkezdhetné tanulmányait a HUC rabbiképzőjében, jelenleg azonban még visszajelzésre vár az izraeli vízumkérelmének elbírálásával kapcsolatban. Az ugandai közösség tagjainak nehézségeket okoz, hogy Izraelbe utazhassanak, az izraeli belügyminisztérium ráadásul a múlt hónapban közölte, hogy nem ismeri el zsidóknak a közösség tagjait bevándorlás (alija) céljából. Nambi nagyon csalódott a belügyminisztérium döntése miatt, és a konzervatív vallási mozgalom is tiltakozott a döntés ellen.

Nambi azt reméli, hogy a helyzet hamarosan megváltozik, de ehhez szerinte nekik is egy kicsit többet kell tenniük. Mindenesetre izgatottan várja, hogy visszatérjen Izraelbe, és elkezdhessen végre rabbinak tanulni. Azzal viszont tisztában van, hogy amikor a közösségének Ugandában olyan problémákkal kell megküzdenie, mint a tiszta víz és az áramellátás hiánya, akkor nem valószínű, hogy egy teljes állású rabbit meg tudnának majd fizetni. 

Kapcsolódó cikkeink női rabbi témában:

Továbbra sem tanulhatnak nők rabbinak vagy kántornak az OR-ZSE keretein belül – Kibic Magazin

A Mazsihisz Rabbitestülete június 21-én megtartott ülésén úgy határozott, nem járul hozzá az OR-ZSE keretein belüli női rabbi- és kántorképzéshez. A

https://akibic.hu/2018/05/11/peldakent-szeretne-szolgalni-nagy-britannia-elso-ortodox-noi-rabbija/

Női orvos, női rabbi – mi a különbség az elfogadás szempontjából? – Kibic Magazin

Amerikában a Konzervatív Rabbikar 1973-ban elfogadta a nőket mint a közösségi imához szükséges tíz felnőtt, a minján egyenrangú tagjait, mert be nem fogadásuk részben azon a középkorban elterjedt előítéletes nézeten alapult volna, miszerint a nőket nem lehet felnőttként kezelni. Raj Ferenc írása a női rabbikról.

„Egy rabbi legyen férfi és legyen szakálla” – Kibic Magazin

Magyarországon nincs lehetőség arra, hogy nők rabbinak tanulhassanak, de a külföldön végzett női rabbikat sem várják tárt karokkal idehaza. Mindez annak ellenére történik így, hogy tulajdonképpen semmi sem tiltja a nőknek, hogy rabbik lehessenek. Körkép a női rabbik magyarországi helyzetéről. „A “kolléganőnek” vannak bizonyos fenntartásai önmagával szemben.

A nők nélkül a zsidóság ma nem lenne az, ami – Kibic Magazin

A női rabbik kérdéskörében, akár elutasítjuk, akár elfogadjuk, a világ számos pontján vita zajlik erről, de – mivel egyes zsidó közösségekben igény van rá -, létjogosultságukat nem tagadhatjuk. Frölich Róbert országos főrabbi írása. A Kibic cikksorozatot indít a nők helyzetéről, megítélésükről a zsidó közösségen belül.

(JTA)

  • Ha tetszett a cikkünk, támogass minket! Ezzel hozzájárulhatsz ahhoz, hogy zsidó közösségi portálként minél több és színesebb anyagot közölhessünk a Kibicen. Minden adományt szívesen veszünk! Bankszámlaszám: CIB 10701324-67817975-51100005


    Egyszeri támogatás:

    Havi támogatás:

Share on facebook
Facebook 0
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp