Következik:  
Elul 8, 5778 · 2018. augusztus 19, vasárnap

„Izrael ugyanolyan állam, mint a többi, miért ne lehetne kritikával illetni?”

A TEV szerint több hírportál is Izrael-ellenessen tudósított a gázai eseményekkel kapcsolatban. Megkértük a portálok főszerkesztőjét, hogy reagáljanak a TEV által megfogalmazott állításokra.

A Tett és Védelem Alapítvány (TEV) nemrég közzétett egy írást, amelyben azt próbálták bemutatni, hogy három hírportál, az Index, a 444 és a Mérce miként dolgozta fel a gázai határnál történt eseményeket. A TEV arra jutott, hogy a három portál Izrael-ellenes narratívát közvetít, amikor az izraeli-palesztin konfliktusról számol be, megállapításukat pedig néhány példával próbálták alátámasztani. 

A TEV szerint erősödik az Izrael-ellenes narratíva a hazai progresszív sajtóban – Kibic Magazin

A Tett és Védelem Alapítvány nemrég elemzést tett közzé azzal kapcsolatban, hogy három fontos progresszív portál, az Index.hu, a 444.hu és a Mérce.hu hogyan tálalta a friss gázai zavargásokat és az Izraeli Véderő akcióit.

A TEV cikke kapcsán először Puzsér Róbert írta meg a véleményét, és itt, a Kibicen cikksorozatban is foglalkozunk a témával. Ennek részeként Radnóti Zoltán rabbi és Novák Attila történész írása már elérhető az oldalunkon. 

Úgy gondoltuk igazságosnak, ha megkérdezzük az érintetteket is, hogy mit gondolnak arról, amit a TEV róluk állít. Így hát kérdéseket küldünk a 444, a Mérce és az Index szerkesztőségének, hogy megtudjuk, hogyan látják ők maguk az általuk irányított portálok Izraellel kapcsolatos híradásait. A három portál közül a Mérce és az Index reagált megkeresésünkre, a 444-től viszont ezidáig nem kaptunk választ.

A TEV írásának egyik legfőbb megállapítása az volt, hogy a vizsgált három hírportál ellenségesen kezeli Izraelt az izraeli-palesztin konfliktus feldolgozása kapcsán, elfogultan és egyoldalúan mutatja be az ezzel kapcsolatos eseményeket. 

Puzsér: az antiszemita kártya visszaüt a progresszív oldalra – Kibic Magazin

Puzsér szerint a politikai iszlám előretörősének egyik súlyos következménye a nyugati zsidósággal szemben mutatkozó fokozott agresszió, és ezt az „újbaloldali sajtómunkások nem hajlandóak meglátni”. Ugyanakkor az antiszemitizmus vádját velük szemben súlyos felelőtlenségnek tartja. Puzsér Róbert véleménycikkben reagált a Tett és Védelem Alapítvány által közzétett elemzésre, amelyben három progresszív médium – Index, 444, Mérce – Izrael-képét vizsgálta.

Tóth-Szenesi Attila, az Index főszerkesztője közlése szerint az Index alapvetően hírügynökségi anyagok alapján dolgozza fel az izraeli-palesztin konfliktust. Találomra a cikkeikre kattintva BBC, MTI, Reuters, Haaretz szerepel a forrásaik között. Amikor elemzést írnak, akkor viszont nagyobb ez a merítés.

„Bár Izrael Állam különleges helyzetben van, lényegében háborúban áll, mégsem tudnám azt mondani, hogy mi Izrael Állam ellen vagy mellett foglalnánk állást a véleménycikkeinkben” – írja válaszában Jámbor András, a Mérce főszerkesztője. Jámbor szerint, „ahogy Magyarország, úgy Izrael sem egyenlő az éppen aktuális kormányzat által hozott döntésekkel. Izraelben is sokan nem értenek egyet a Netanjahu-kormányzat döntéseivel, szerencsére az utóbbi időben egyre erősebb az izraeli békemozgalom is.”

„A Netanjahu-kormányzat döntéseivel nagyon nagy részben nem értünk egyet, sem a palesztin konfliktusban, sem például a civilek vegzálása kapcsán. De például a TEV által idézett, általam írt cikkben, a TEV állításával ellentétben Netanhjau meg volt szólaltatva” – tér ki a Mérce főszerkesztője a TEV írásának arra a pontjára, amely az izraeli források hiányát rója fel az általa szemlézett portáloknak.

Radnóti Zoltán: Ne antiszemitázz! – Kibic Magazin

“Vannak olyan pillanatok, amikor meg kell állni és el kell gondolkodni. Építeni ezen a világon olyasvalamit, ami nem az egóról szól”, írja Radnóti a Tett és Védelem Alapítvány progresszív sajtót érintő nemrég megjelent elemzése kapcsán. Akkor kedves barátaim, álljunk meg most egy pillanatra! Mindannyian. Legyen még egy (két) közös célunk.

Ezzel kapcsolatban Jámbor András megjegyzi, hogy a Mérce „majd minden Palesztinával kapcsolatos híradásban (és egyébként például Irán vagy Szíria kapcsán is) a Haaretzet használja forrásnak, más külföldi médiumok mellett”. „Tény, hogy a cikkeinkben megszólaltatott izraeli források gyakran ellenzékiek, de nem kizárólagosan, és általában igyekszünk is jelezni az izraeli kormány álláspontját, bár volt olyan cikkünk, amiben ez nem történt meg.”

A TEV azon felvetésére, hogy a Mérce az „antiszemitizmus határmezsgyéjén táncolna” Jámbor szerint nem csak nevetséges, de egyenesen káros összekötni Izrael mindenkori kormányzatának kritikáját az antiszemitizmussal. A Mérce főszerkesztője úgy látja, hogy „a szélsőjobboldal globálisan az „Izrael-pártiságot” használja a muszlimellenesség kapcsán. Ebben a  muszlimellenességben Izraelt támogató szélsőjobboldalnál ez csupán egy taktikai húzás, és olyan emberek támogatását fogadják el jelenleg zsidó szervezetek szerte a világon, akik korábban és később is antiszemiták, illetve szoft-antiszemiták maradnak.”

Jámbor András úgy véli, hogy „számos, szerintük hibás, az emberi jogokat tipró politikai döntés megkérdőjelezése válik ebben a légkörben egyenlővé az antiszemitizmussal, ami csökkenti ezeknek, a zsidóság számára történelmileg fontos és elengedhetetlen emberi jogi értékeknek a súlyát. Méghozzá úgy, hogy később zsidóként is nehezebb lesz érvelni, amikor mi szorulunk rá ezek védelmére (márpedig sajnos, ahogy a történelem, az antiszemitizmus se szűnik meg, és szükségünk van ellene valódi védelemre).”

A Mérce főszerkesztője szerint „Magyarországon láthatjuk legjobban, hogy miközben a kormány és médiája kiáll Izrael kormánya mellett, addig a Soros-kampányban az antiszemita toposzokat is mozgósítja . Ha viszont csupán az izraeli kormány elleni vagy melletti kiállás az antiszemitizmus fokmérője, akkor pont ez a kiállás takarja el, az egyébként hazánkban és a jobboldalon is létező antiszemitizmust.” 

Novák Attila: Arról, hogy mit lehet írni Izraelről és mit szabad – Kibic Magazin

Létezik egy erősen baloldali indíttatású és egy erősen szélsőjobboldali anti-Izraelizmus. Ugyanaz-e mind a kettő? Nyilvánvalóan nem, de mivel a szélsőjobb, a Holokauszt-tagadó csürhe csak a pálya széléről kiabálhat be, ők is szeretnének becsatlakozni a legitim kórusba. A baloldal, mely az egész világot elnyomók és elnyomottak harcának látja, illetve próbálja láttatni, felfedezte Izraelben a nagybetűs Elnyomót.

Jámbor véleménye az, hogy az Izrael-kritikát abban az esetben lehet antiszemitizmusnak nevezni . „ha az érvelésükben zsidóellenes előítéletre alapozva próbálnak gyűlöletet kelteni. Tehát a kritika önmagában nem antiszemita, de kétségtelen, hogy antiszemita szerzők-véleményformálók is kritizálják az izraeli kormányt.”

„Izrael ugyanolyan állam, mint a többi, miért ne lehetne kritikával illetni?” – teszi fel a kérdés Tóth-Szenesi Attila. Szerinte ez olyan, mintha egy afrikai viszonyokat bíráló cikkükre válaszul fajgyűlölőnek neveznék őket. „Ilyen tudtommal még soha nem történt” – írja válaszában az Index főszerkesztője.

A TEV írásásban azt is említi, hogy az Index egyik cikkében az izraeli oldalon történt sérüléseket aránytalanoknak nevezi. A TEV szerint ezzel az Index azt a benyomást kelti, hogy a helyzet igazságosabb lett volna, ha több izraeli sérül (esetleg hal) meg. Amikor erről kérdeztük, Tóth-Szenesi Attila csupán annyit válaszolt, hogy nyilvánvaló hülyeséget nem szeretne kommentálni.

  • Ha tetszett a cikkünk, támogass minket! Ezzel hozzájárulhatsz ahhoz, hogy zsidó közösségi portálként minél több és színesebb anyagot közölhessünk a Kibicen. Minden adományt szívesen veszünk! Bankszámlaszám: CIB 10701324-67817975-51100005


    Egyszeri támogatás:

    Havi támogatás:

Facebook 0
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp