Mi teszi szentté a Szentföldet?

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Kelemen Katalin, a Szim Salom rabbija savuoti tanításában Izrael földje szentségének kérdését járta körül, és arra keresett választ, hogy végül is mi az, ami szentté teszi a zsidóság számára a Szentföldet. A Savout – a Bálint Ház Éjszakáján jártunk.

Savuot estéjén rendezték meg a Bálint Ház Éjszakáját, amelyen a hagyomány szerint a résztvevők végigtanulták az éjszakát. Az eseményen mi is ott jártunk, hogy élő Facebook-bejelentkezések segítségével tájékoztassunk az este történéseiről. Így többek között Kelemen Katalin rabbival is beszélgettünk, aki Izrael – időben vagy térben épített palota? címmel tartott előadást.

Kelemen Katalin rabbi előadása a Savout – a Bálint Ház Éjszakáján (Fotó: facebook.com/BalintHaz)

A hely szentsége a zsidóságban volt a központi téma Kelemen Katalin a Szim Salom Progresszív Zsidó Hitközség rabbijának savuoti tanításán. Először a Tanachban található szövegeket nézték át a hellyel, pontosabban a zsidó népnek ígért hellyel kapcsolatban. Ilyen például az Ábrahámnak tett ígéret, amiről hamar ki is derült, hogy némileg azért problémás, hiszen egy már lakott földről van szó. A probléma maga pedig abból a kérdésből adódik, hogy mit lehet tenni azokkal az emberekkel, akik a beígért földet lakják?

Ezt követően a résztvevők azt a kérdést vizsgálták meg, hogy a judaizmus szerint mi az, ami végül is szentté teszi a szentföldet? Kelemen Katalin szerint nem maga a földrajzi szentség, hanem az, ahol az Örökkévalónak a jelenléte van. Mivel ez tulajdonképpen egyfajta találkozást jelent az Örökkévalóval.

A Szim Salom rabbijának előadásán megjelent feminista vonal pedig azt volt hivatott erősíteni, hogy a maszkulin megközelítés, a territoriális szemlélet helyett, amely a terület leigázása, birtokba vétele által egy hely szentségét egy földrajzi helyhez köti. Inkább egy olyan feminin megközelítést hozzanak be a gondolkodásba, amelyben a szülői, a gondoskodó, az ellátó, a szociális és közösségi funkciókra való felkészítés jelentené az Izrael földjéhez történő viszonyulást.

Kelemen Katalin rabbi szerint ez nem egyszerűen „csak” egy feminin megközelítés, hanem mindkét szülőnek a feladata. Akár izraeliekről, akár a diaszpórában élő zsidókról van szó, férfiaknak és nőknek egyaránt feladata és személete kellene, hogy legyen, amikor Izraelről beszélünk.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp