Náciknak is jutott az elrabolt zsidó műkincsekből

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Nem került vissza az összes eltulajdonított mű az eredeti zsidó tulajdonosához, a német hatóságok ugyanis egyszerűen eladták azokat. A vevők között pedig több náci prominens is található.

Az európai műtárgyfosztogatással, -zabrálással és -eltulajdonlással foglalkozó, Comission for Looted Art in Europe (CLAE) nevű Londonban működő szervezet egy holland festő, Jan van der Heyden egyik műve kapcsán kezdett vizsgálódni, ekkor derült fény a szomorú igazságra.

Hitler és Göring egy festményt tekintenek meg
Hitler és Göring egy festményt tekintenek meg

Monuments Men (Műkincsvadászok) néven dolgozott az a csoport a II. világháború után, amelynek tagjai elhurcolt zsidóktól eltulajdonított műtárgyakat próbáltak felkutatni.

A nácik által elrejtett műkincsek nem kerültek elő maradéktalanul, de amit a Műkincsvadászok megtaláltak, azt hivatalosan, katalogizálva átadták a bajor államnak 1952-ben. Sajnos a történet jogtiszta része nem folytatódott, mivel a müncheni múzeumok ahelyett, hogy az eredeti tulajdonosoknak (illetve az életben maradt örökösöknek) visszaszolgáltatták volna a műveket, eladták azokat.

A Jan van der Heyden-vászon Észak-Rajna–Vesztfáliában, Xanten templomában lógott évtizedekig, miután a vallási közösség az 1960-as években 16 000 márkáért megvásárolta Henriette von Schirachtól. Az asszony Adolf Hitler személyi fotósának, Heinrich Hoffmannak volt a lánya. Hogyan került a kép a birtokába?

Az ügy nem egyedi. Az amerikai irányítás alatt működő „műtárgykommandósok” több mint tízezer műtárgyat bíztak a bajor hatóságok gondjaira, mielőtt elhagyták Németországot, azzal, hogy, juttassák vissza azokat az eredeti zsidó tulajdonosoknak. Ám mint a CLAE vizsgálatát a napokban megszellőztető Süd­deutsche Zeitung írásából kiderül, a hatóságok egyszerűen eladták a műkincseket. A vevők között több náci prominens is volt, hiszen elsősorban ők tudtak a festmények és szobrok hollétéről, mozgásáról. Az eredeti tulajdonosok kérelmeit rendre figyelmen kívül hagyták.

(A cikk itt folytatódik.)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp