MEGTAPASZTALT TÖRTÉNELEM

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Útjára indult a Gólem Színház legújabb projekje, a ’Szakácskönyv a túlélésért’ című előadás rendhagyó, tantermi változata. Első élményeink még frissek. Vigyázat, szubjektív beszámoló következik! „Kísérleti nyulaink”, azaz a nagyjából százötven (pontosabban 3×50) középiskolás diák meglepően intenzív figyelemmel követte végig a 45 perces előadást. A Centrópa Alapítvány 2013-ban kiadott, Czingel Szilvia által lejegyzett életinterjúja és receptgyűjteménye alapján készült előadás rövidített változata szokatlan körülmények között is megállta a helyét. A Gólem csapata számára nagyszerű visszajelzés, hogy a színház nemcsak este hétkor a nagyteremben színház, hanem reggel kilenckor, neonfényben, egy iskola aulájában is az. Az igazi színházi élmény alapja természetesen a három színésznő, akik fittyet hánynak a hakniszabályokra, és teljes odaadással, száz százalékos erővel dolgoznak – döbbenten figyeltük, ahogy az ifjúság fürkészni kezdi a terem egyik kietlen sarkát, mert az előadásban elszörnyedve odamutattak: „odakint” felakasztottak valakit. A személyes megszólítás, a közös étkezés, a diákokkal való folyamatos interakció pedig erősen meghatározza az előadást követő foglalkozások hangulatát.

Szakácskönyv a túlélésért Tantermi projekt
Szakácskönyv a túlélésért Tantermi projekt

A foglalkozásvezetők, Szurma Ági, Dés Julcsi és a Haver Alapítvány önkéntesei nagyon hiteles és közvetlen hangot tudnak megütni a diákokkal, így az eleinte bizonytalan és meglepett gyerekek egy idő után elfelejtik, hogy az órákon általában csak hallgatni szoktak, és szívesen osztják meg velünk véleményüket. Többen elmesélik saját történetüket is, ám érdekes szemszögből teszik ezt. A 20. század történéseit saját maguktól függetlenül kezelik: a nagymama például „csak” egy zsidó rokon, mely saját identitásukkal nem összefüggő információ. Azt sem hallgatják el, hogy hatással van rájuk az előadás azon pillanata, amikor a főszereplő választás elé kerül: elhagyja-e a hazáját vagy sem. Érdekes tapasztalat, hogy az ilyenkor felmerülő kérdésre – „Mi az az esemény, aminek a hatására te is elgondolkoznál azon, hogy elhagyd az országot?” – mindannyiszor elmondják, hogy bennük már fel is merült a gondolat… Első kézből hallani ezt meglepő élmény.

Izgatottan várjuk a további előadásokat, különösen kíváncsiak vagyunk arra, hogy a vidéki turné során más reakciókkal találkozunk-e, mint Budapesten. Mindenesetre az biztos, hogy sokat tanulhatunk a tanulóktól!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp