Mi a macesz?

Pénteken PESZACH! Vagyis kezdetét veszi az egy hétig tartó macesz evés. Na de mi is a macesz? Tényleg csak olyan száraz hungarocel lehet, amit mi itthon ismerünk? Lehet-e ízesíteni? Mitől kóser? Ebben a bejegyzésben a Kóser de finom bloggerei erre keresik a választ.

A macesz leánykori neve maca – מַצָּה, jelentése: keletlen kenyér. A macesz a maca többes számából jön, ami macot lenne, de az askenázok jó helyi szokás szerint a szóvégi t-t sz-nek ejtik, így alakult ki a magyarban általánosan használt macesz megnevezés.

Az egy hetes macesz diéta oka, a zsidók egyiptomi kivonulása (Ex 12:8, 18., Deut 16:3), amikor nem volt idő kenyeret sütni, csak futtában, így annak nem volt ideje megkelni. Azóta – hogy ne felejtsük el, milyen nehéz volt akkor nekünk -, mi is valami ahhoz hasonló kenyeret eszünk, amit annak idején őseink. Hiába, a zsidóság nagy hangsúlyt helyez a gasztronómiai élményre még vallási értelemben is. Hiszen pl.: Éva sem egy könyvet olvas el az Édenkertben, hogy megvilágosodjon, hanem megeszik egy almát. Mennyivel egyszerűbb. Ehhez hasonlóan Peszachkor sem kell minden nap elolvasni az egyiptomi kivonulás történetét, csak beleharapunk a maceszbe és hopp, már ott is vagyunk a múlt emlékei között.

A macesznek általában nincs túl sok íze, mivel Európában a macesz főleg a búzaliszt és szobameleg víz keverékéből sütött, vékony, lukacsos kenyeret jelenti. A szefárdok, vagyis főleg a tunéziai, algír és marokkói zsidók, egész műalkotásokat sütnek peszachkor, amelyek inkább hasonlítanak egy szép csipketerítőre, mint a mi száraz maceszünkre, lehetnek akár kétszer-háromszor olyan vastagok is. A macesz-piacon pedig megtalálhatók speciális, borral vagy narancslével készített algír macesz csodák is. Ezek leginkább a frankofón területeken, illetve Izraelben elérhetők. A jemeni és iraki zsidók puha maceszt készítenek, sok vízzel, ami inkább hasonlít a pitához vagy a tortillához. Sokak szerint egyébként ez a verzió áll a legközelebb ahhoz, amit az egyiptomi kivonulás idején ehettek Mózesék.

A Talmud Bávli Peszachim traktátusában (36a) van arról egy kisebb vita, hogy lehet-e ízesíteni a maceszt.

A Talmud egyik kommentátora, Rási értelmezése szerint az egészséges embereknek tilos, hogy vízen kívül mást is tegyenek a liszthez, mivel szerinte azok gyorsítják az erjedési folyamatokat. Itt főként a tojással bekevert maceszt, maca asirát tiltja meg. Innen tudjuk, hogy valaha volt ilyen verzió is, illetve, hogy Rási feltehetően nem enné a szefárdi, macesz-szerű sütikéket.

A különböző maceszek az eltérő szefárdi és askenázi világ- és törvényfelfogásból eredeztethető. Joszef Káró (Sulchan Aruch – Orach Hajim 462:1) megengedi a gyümölcslével, gránátalmalével, almalével, narancslével stb, bekevert macesz evését is peszachkor, ha nincs hozzáadva víz. Az askenázok azonban Rama kommentárját fogadják el, aki hangsúlyozza, hogy askenáz területeken ez nem szokás (SA OH 462:4), attól tartva, hogy a gyümölcsléhez hozzáadódik víz, amely megváltoztatja a tészta kelésének idejét. Azonban Rásihoz hasonlóan ő is megengedi, hogy a gyerekek, betegek és idősek egyenek maca ásirát. A szefárdok ezt a szigorítást nem veszik figyelembe, így lett a finom boros vagy narancsos macesz.

Általánosan elfogadott azonban, hogy széder este sima maceszt eszünk, a többi estén viszont lehet más fajtákat is. Mi idén reggelire szefárdi “csipke” maceszt ettünk, vacsorára pedig a rendes askenázi verziót. Jó tanács a macesz vásárlásához: legyen rendesen átsülve, akkor könnyebb megemészteni. A glutén-érzékenyeknek sem kell aggódniuk, mert ilyenkor van kaser le-peszah hekserrel ellátott árpa vagy tönköly macesz is.

Ahhoz, hogy a tészta kóser legyen, 18 perc alatt kell bekeverni és kisütni, mert a rabbik úgy állapították meg, hogy ennyi idő alatt nem indulnak be a kenyér megkeléséhez szükséges erjedési folyamatok.

A nagyon ortodox vallási közösségekben, a mai napig kézzel és szigorú felügyelet alatt készítik a maceszt. Ez az úgynevezett őrzött macesz – maca smura, ami általában kerek és jól át van sütve. Mivel nagyon drága, ezért általában csak széder este eszik. Mi idén kaptunk ajándékba egy kilót, úgyhogy nagyon kóserek leszünk, mert az az egy doboz kitart egész héten. Egyébként Budapesten, a Dob utcai hentes épületénél, a Kazinczy utcai zsinagóga alatt működött sokáig egy maceszkészítő üzem.

Ez pedig egy videó a maca smura készítéséről. Adalék információ a filmhez: a macesztésztát abszolút hamec mentes környezetben és eszközökkel kell begyúrni és kisütni, ezért van a keverőtál bevonva fóliával, illetve a kis sodrófákat minden egyes macesz kinyújtása után cserélik, tisztítják.

Az első maceszgépet egyébként Isaac Singer úr találta fel 1838-ban, ami nagy és hosszas halahikus vitákhoz vezetett az így készített macesz kóserságát illetően. A fő probléma ugyanis az volt, hogy egy gép, tud-e megfelelő kávánával, intencióval maceszt készíteni. Ezen feltehetően túljutottak, mert pl.: az amerikai Manischewitz család 1912-óta gyárt, a mai napig géppel maceszt.

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp