A muszlim feminista és a szex-pozitivitás

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Az Amerikában élő muszlim feminista szerző kifogásolja, hogy a szex-pozitív feministák a női egyenjogúságot a testiséggel azonosítsák. Zakaria azt tapasztalta, hogy őt is elnyomott áldozatnak tekintik vallása okán, mondván, hogy azért utasítja el a szabados szexuális kultúrát, mert magáévá teszi a patriarchális, nőellenes vallási szokásokat.

A muszlim nők számára fontos érveket szeretnék megfogalmazni ahelyett, hogy a nyugati feministáknak a szexuális fogyasztásra épülő nyelvén egyfajta muszlim vagina-monológot illetve a szűzhártya-felszabadítás himnuszát zengeném. Elutasítom a nézetet, miszerint a feministák fő törekvése a szexuális öröm, és nem az egyenlőség” – olvassuk a New Republicban, Amerika vezető baloldali liberális hetilapjában. Az esszé szerzője Rafia Zakaria politikai filozófus és ügyvéd, az április végén megszűnő Al Jazeera America munkatársa.

Rafia Zakaria
Rafia Zakaria

A pakisztáni származású Zakaria muszlim vallású feministaként már diákkorában konfliktusba került a magukat haladó gondolkodásúként meghatározó feministákkal. Az egyetemeken többségben lévő szex-pozitív feministák a női egyenjogúság fontos elemének tekintik a nőkkel szembeni tradicionális szexuális sztereotípiák és elvárások lebontását. A feminizmus második hullámához tartozó radikális feministákkal szemben, a szex-pozitívok vállalják a nőiességet, sőt a pornográfiát sem ellenzik. Azt szeretnék, ha nemcsak a törvény előtti egyenlőség valósulna meg, hanem a nők a magánéletben is egyenlők lehetnének. Egyebek között a felszabadulás részeként szeretnék a korábban a férfiak előjogának tekintett módon élvezni a kötetlen és promiszkuis szexet.

Zakaria nem vitatja, hogy a nemek közötti egyenlőség elvét a magánéletben is érvényesíteni kell. Elfogadja, hogy a nőknek is éppen olyan joguk van a szexuális élethez, mint a férfiaknak. Azt azonban kifogásolja, hogy a szex-pozitív feministák a női egyenjogúságot a testiséggel azonosítsák. Zakaria azt tapasztalta, hogy őt is elnyomott áldozatnak tekintik vallása okán, mondván, hogy azért utasítja el a szabados szexuális kultúrát, mert magáévá teszi a patriarchális, nőellenes vallási szokásokat, márpedig ezek ellen küzdeni kell. Kétségtelen, hogy az iszlám nevében elnyomják a nőket, de ebből nem következik, hogy az iszlám minden formája nőellenes – véli Zakaria. A nyugati feministák szemében azonban az iszlám a női alávetettség szimbóluma, és nem ismerik (vagy egyenesen a női elnyomás eszközének tekintik) a virágzó iszlám feminizmust, amely a Korán alapján ítéli el a női elnyomást, anélkül, hogy a vallást bírálná.

A teljes cikk itt olvasható.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp