Haszid divat Brooklynból

A Mimu Maxi legfontosabb célja, hogy bebizonyítsa: a vallási előírások és a divat könnyen összeegyeztethető fogalmak. A tervezők szerint a szemérmes öltözködés, mint a muszlimok és zsidók lehetséges közös platformja, megérdemelné a nagyobb nyilvánosságot, „most… és kiváltképpen most, jobban, mint valaha.”

A rabbinikus tznius (szemérmesség) törvénye elvárja a zsidó nőtől, hogy a könyökét és a kulcscsontját eltakarja, valamint harisnyát, illetve térd alá érő szoknyát hordjon.

A két rebecen, Mimi Hecht és Mushky Notik a ‘Mi’ és a ‘Mu’ szótagokból összerakták a Mimu Maxit, a stílus határait feszegető cniesz kompatibilis divatmárkát. A legkelendőbb árucikkük a szoknya-leggings, egy hosszú, rugalmas anyagból készült nagyon keskeny szabású szoknya, amely éppen csak sejteti a test körvonalait. A rabbinikus tznius (szemérmesség) törvénye elvárja a zsidó nőtől, hogy a könyökét és a kulcscsontját eltakarja, valamint harisnyát, illetve térd alá érő szoknyát hordjon. A Mimu Maxi legfontosabb célja, hogy bebizonyítsa: a cniesz (tznius jiddis kiejtéssel) és a divat könnyen összeegyeztethető fogalmak.

Miközben a modest clothing (szemérmes öltözködés) csupán egy kis szeletét jelenti az évi trillió dollárt is meghaladó divat biznisznek, a növekvő muszlim bevándorlás következtében ez a divatirányzat egyre nagyobb teret nyer az Egyesült Államokban. Mindezt alátámasztó adat: a muszlim bevándorlók száma a Pew Research Center jelentése szerint 1992 és 2012 között megduplázódott. Vallási előírásaik betartása mellett sokan szeretnének divatosan is öltözködni. Erről tanúskodik a muszlim-orientációjú November Culture, vagy a Summer Albarcha által jegyzett Hipster Hijabis, valamint a mormon divatrajongó Tessa Leigh Totally Tessa blogja.[iii] A modest chic Izraelben is virágzásnak indult, a Mashbir áruház például hosszú szoknyákat és hosszú ujjú felsőket kínál a zsidó és a muszlim vásárlók részére. A DKNY pedig 2014 nyarán piacra dobta Ramadán kollekcióját a Közel-Keleten, földet söprő szoknyákkal, mintás felsőkkel és vibráló maxi ruhákkal.

Egy hosszú ruha „sokkal szebb és előkelőbb” állítja a nyugodt, ámuló tekintetű Notik (25), aki a vállalkozás pénzügyeit intézi. A magas, jó kedélyű Hecht (28) a marketing guru. Tiffany-kék brooklyn-i irodájuk oldott légköre a pizsama partyk önfeledt, trécselős, vihogó-csipkelődő hangulatát idézi. A két lány barátsága a rokonságuk előtti időkre nyúlik vissza (Notikot Hecht testvére vette feleségül). Mindketten igazi divat őrültek: Notik divatiskolába akart menni, de tervét felfüggesztette, amikor családot alapított.  Hecht imád egyedi vintage darabok után kutatni.

A haszid kultúrában nevelkedett Hecht és Notik jól ismerik a slampos ortodox ruhákat. Először a H&M és Zara áttetsző, hasított maxi szoknyáit alakították át, később a világhálón nyomoztak a tökéletes darab után, amit megtaláltak ugyan, csak az több száz dollárba került. Ennek hatására határozta el a két lány, hogy kézbe veszik a dolgokat.  Két éve nyáron összeültek Notiknál, és felvázolták egy ideális maxi szoknya tervét. Ezt követően az izzasztó hőségben nyakukba vették Manhattan-t, hogy szövet-mintákat vegyenek. „Vittük a gyerekeket magunkkal, cipeltük fel és le az aluljárókban a babakocsikat” emlékszik vissza nevetve Hecht. (Notiknak egy, Hechtnek két gyereke van.) Online boltjuk elindításakor – 2012-ben – a Crown Heights-beli ortodox nők azonnal elkapkodták a szoknyáikat. Ma az ügyfeleik között nemcsak zsidó, hanem mindenféle vallású és nemzetiségű ember is megtalálható. A divat magazinok és az ilyen témájú blogok gyakran inspirálják őket, a tervezés legfontosabb szempontja azonban minden esetben a praktikum és a kényelem. Különösen fontos számukra az anyasággal összeegyeztethető szabásvonal, forma és minta. Így születtek meg a gombos ujjú, pliszírozott, lágy esésű, nőies sziluettű tunikák és a skinny szoknya-leggingszek.

A pozítiv visszajelzések mellett, Hecht és Notik kapott negatív kritikát is.  A Mimu Maxi Facebook és Instagram oldalára kiposztolt muszlim divat blogger, Albarcha fotója felkorbácsolta az indulatokat. A lány a képen lime zöld színű szoknya-leggingszet, bő blúzt és híjabot viselt.  A fotó láttán több ortodox ügyfél kifakadt, „ízléstelennek” nevezte a fotót a „rossz időzítés” miatt, utalva az Izrael és a Hamász között akkor éppen kiújuló feszültségekre. Megint mások bojkottra hívtak fel. A két rebecen nyílt levélben válaszolt, intoleranciának minősítve a vásárlók viselkedését. Dicsérték Albarcha „visszafogott, nőies és gyönyörű” outfitjét, rámutattak, hogy a szemérmes öltözködés, mint a muszlimok és zsidók lehetséges közös platformja, megérdemelné a nagyobb nyilvánosságot „most… és kiváltképpen most, jobban mint valaha.”

Forrás: ozy.com

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp