Néhány éve itthon is megjelentek a csírái a termelő és a vásárló szoros együttműködésén alapuló bevásárló-közösségeknek, melyek célja, hogy a termelők biztos megélhetéshez, a fogyasztók pedig jó minőségű, helyi élelmiszerhez jussanak, a bio-bolti árnál olcsóbban. A NekedTerem nevű céget egy kétgyerekes anyuka indította, amely a kiváló termékek összeválogatásán túl házhozszállítással is könnyíteni akart vásárlói életén.
Egyre többen vagyunk olyanok, akiknek nem mindegy, honnan és milyen minőségű alapanyagokból készült étel kerül az asztalunkra, akiket érdekel, hogy ki és milyen körülmények között termelte a zöldséget, gyümölcsöt, és akik ezért hajlandóak akár egy kicsit többet is fizetni.
A közösségi mezőgazdaság különböző modelljei tőlünk nyugatra már több évtizede hódítanak. Az eredetileg Svájcból indult kezdeményezésnek ma már rengeteg követője van, főleg Németországban és Franciaországban. A közösségek egyszerű céllal jönnek létre: a termelők és a vásárlók egy erős, bizalmon alapuló közösséget alkotnak, és kölcsönösen segítik egymást. A hosszú távú elköteleződésért cserébe a gazdák biztos megélhetést, a vásárlók megbízható, jó minőségű termést kapnak. Ha tönkremegy a termés a költségeket közösen állják, de ha többlettermés van, akkor a hasznon is osztoznak.
Ezek a társulások gyakorlati szinten alkalmazzák a fenntartható élelmiszerfogyasztás alapelveit. A gazdák környezetkímélő technológiákat használnak, nem szállítanak messzire, nem csomagolnak, a fogyasztók pedig jó minőségű, helyi élelmiszerhez jutnak, a bio-bolti árnál olcsóbban. Ez a rendszer egyúttal támogatja a helyi kisközösségek kialakulását, erősíti a lokális gazdaságot, és segíti a vidéki térség fennmaradását.
Molnár Eszter a NekedTerem alapítója, második gyereke születése után vágott bele ebbe a számára teljesen új üzletágba. Természetesen két kisgyerekkel és mindenfajta termelői háttér és tapasztalat hiányában ez nem volt könnyű feladat, Eszter azonban, sosem volt otthonülő típus, nem először fogott az életében valami teljesen újba. Egy üzleti főiskola és a kulturális antropológia szak elvégzése után marketinges lett, és több kis- és középvállalkozás, start-up cég megalapításában is segédkezett. Kislánya születése után azonban már nem ment vissza alkalmazottnak, hanem régi vágyát megvalósítva belevágott egy saját vállalkozásba.
“Én természetesen minden gasztrovásáron ott vagyok, kóstolgatok, keresgélek. Ez egy igazán személyes “iparág” – állítja.
A NekedTeremnek szép lassan kialakult a törzsvásárló köre is. “Mindenki azt gondolja, hogy nálunk csak a gazdag budaiak vásárolnak, de ez – meglepő módon – nem így van. Főleg azok rendelnek tőlünk, akiknek fontos, hogy minőségi termékeket, kíméletes gazdaságokból szerezzenek be: vannak gondos kismamák, betegek, étel-allergiások, soha rá nem érők és vannak, akik csak szimplán nem szeretnek piacra járni.”
-
Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.
Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!