Nem lesz élő közvetítés a The Death of Klinghoffer című kortárs operából

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Az operában a palesztinok, izraeliek, a terroristák és az áldozatok is szóhoz jutnak, ami már az 1991-es ősbemutató után is vitát kavart. A kedden bejelentett lépést üdvözölte néhány zsidó szervezet, ám John Adams, a szerző szerint az “intoleranciát” sugall.

Az Adams egyik mesterművének tartott opera az Achille Lauro-ügyet idézi fel. Az olasz luxushajót 1985-ben térítette el a Palesztin Felszabadítási Front négy tagja, akik a fedélzeten  megöltek egy mozgássérült zsidó amerikai túszt, Leon Klinghoffert. Az operában a palesztinok, izraeliek, a terroristák és az áldozatok is szóhoz jutnak, ami már az 1991-es ősbemutató után is vitát kavart. Néhány zsidó szervezet már akkor megkérdőjelezte a választást, mikor a Met idei tervei között említette a mű előadását.

Az operaház végül a Rágalmazás Elleni Liga (ADL) amerikai zsidó szervezettel történt konzultáció után határozott úgy, hogy törli a november 15-re meghirdetett élő, HD közvetítést. A szervezet üdvözölte a Met lépését. Közleményükben úgy fogalmaztak: “miközben az opera maga nem antiszemita, aggodalomra ad okot, hogy a művet külföldön Izrael-ellenes érzelmek keltésére, illetve antiszemita nézetek hirdetésére használhatják fel”.

Peter Gelb, a Met főigazgatója leszögezte, hogy továbbra is Adams műveinek feltétlen híve maradt, és nem hiszi, hogy ez a munkája antiszemita. Ugyanakkor hozzátette, a döntéssel azokra a zsidó aggodalmakra reagált, hogy az élő mozis közvetítés a világ filmszínházaiban “a manapság – különösen Európában – növekvő antiszemitizmus miatt nem lenne helyes”.

Adams viszont elítélte a Met döntését. Mint fogalmazott: az opera mély tisztelettel adózik Leon és Marilyn Klinghoffer emléke előtt, és teljes mértékben elítéli a brutális gyilkosságot. “Egyaránt elismeri az izraeli és a palesztin emberek álmait és sérelmeit is, de semmilyen formában nem nézi el vagy támogatja az erőszakot, a terrorizmust vagy antiszemitizmust” – jelentette ki a szerző.

Adams szerint az opera törlése a Met közvetítései közül “nagyon sajnálatos” lépés, ami nemcsak az alkotói szabadságba avatkozik bele, hanem az intoleranciát is támogatja.

Klinghoffer lányai azonban, akik 1991-ben is elítélően nyilatkoztak az operáról, a Rágalmazás Elleni Liga által kiadott keddi közleményükben azt írták: “a mű elferdíti az apánk ellen elkövetett terrorista gyilkosságot, és megkísérli azt romantikussá, ésszerűvé tenni, legitimizálni és megmagyarázni”.

Az ősbemutató óta eltelt két évtizedben a mű sok vitát váltott ki, de az utóbbi években egyre több helyen játszották a világon, és egészen a Met keddi döntéséig úgy tűnt, szélesebb körben vált elfogadottá – emlékeztetett a The New York Times.

Gelb felidézte, hogy a Met által bemutatásra szánt Klinghoffer az Angol Nemzeti Opera (ENO) produkciója, amelynek 2012-es premierje semmiféle tiltakozást nem váltott ki Nagy-Britanniában. “Elmentem a premierre. Egyetlen tiltakozó sem volt ott” – mondta.

A főigazgató megjegyezte, hogy a műsorról levett darab helyett később kiválasztanak egy másik élő közvetítésre szánt művet.

John Adams

John Adams

Forrás: mti.hu

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp