Miért eszünk tejes ételeket Sávuotkor?

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Sávuotot számos szokás például a munkától való tartózkodás, az egész éjjel tartó tanulás jellemzi, de ami az ételeket illeti, az ünnepen szinte kizárólag a tejtermékek dominálnak. Ennek sokféle oka van, amelyek közül néhány érthetőbb és könnyebben alátámasztható, mint a többi.

A fő talmudi magyarázat szerint, amikor a zsidók megkapták a Tórát és visszatértek a táborukba a Szináj-hegyről, nem ehettek a húsokból és nem használhatták az edényeiket, mert innentől kezdve már a kóserság szabályai szerint kellett volna főzniük. Szombaton azonban nem lehetett munkát végezni, így nem tudták kikóserolni az edényeket, és az új szabályok szerint levágni az állatokat (egyébként is kinek lett volna kedve ekkora macerához, miután épphogy csak visszaértek egy ilyen hosszú hegyi útról?).

A kabbalisták szerint a tej héber megfelelőjének, a chalavnak számértéke is van, 40-et jelent. Mózes is 40 napot töltött a Szináj-hegyen, hogy megkapja a törvényeket. Ezért egyesek kapcsolatot látnak az esemény és a tejes ételek fogyasztása között.

Az Énekek Énekében Salamon Király úgy jellemzi a Tórát, hogy az a „nyelvünk alatt lévő… tej és méz”. E szerint a Tóra valamiféle táplálék, „anyatej” a zsidó nép számára, amely szintén fontos aspektusa a Sávuotnak.

Egy pragmatikusabb megközelítés szerint a tavaszi aratási ünnepeken készítették a mezőgazdaságból élő társadalmak a sajtokat, így a friss tejtermékek kéznél voltak Sávuotkor.

Bármi is legyen a valódi magyarázat, nincs az ünnepnél megfelelőbb időpont, hogy egy jó kis blinceszt (túrós palacsintát), bourekast, sajtos kreplachot és egyéb tejjel készül ételt együnk. Boldog Ünnepet!

Forrás: jspace.com

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp