Einstein on the Beach – Online premier

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Az amerikai minimalista zeneszerző, Philip Glass és Robert Wilson világhírű operája, az Einstein on the Beach (Einstein a strandon) online nézhető meg január 7-én, kedden 18 óra 20 perckor a Culturebox nevű francia kulturális website-on.

A közel ötórányi terjedelmű, merőben új formanyelvet teremtő alkotást egyébként január 8. és 12. között látványos felújításban tűzi műsorára a párizsi Théatre du Châtelet, és még négy hónapig ingyen fent lesz a Culturebox oldalán.

Einstein on the Beach
Einstein on the Beach

Az Einstein on the Beach premierje 1976-ban az avignon-i fesztiválon volt, és már ebben az évben bemutatták még Hamburgban, Párizsban, Belgrádban, Velencében, Brüsszelben, Rotterdamban, majd New York-ban. Sikere azóta is töretlen.

Ez a mű Philip Glass Portré Trilógiájának első része, a másik két darab a Gandhiról szóló Satyagraha (1979) és IV. Amenhotep fáraóról készült Ekhnaton (1983). A zeneszerző olyan emberek portréit szerette volna megalkotni opera hármasában, akiknek személyes víziói a gondolat erejével és nem katonai erőszak által tettek nagy hatást koruk gondolkodásmódjára.

Az Einstein on the Beach-nek nincs hagyományos értelemben vett cselekménye, nem igazán bontakozik ki egy egyértelműen leírható történet, ellenben a zenei történés történetszerűsége, az ismétlésstratégiák merészsége, az elemgyorsulások és -bővülések, a sajátos ritmikai körök kialakításának játéka rendkívül logikus, átlátható szimmetriákkal ékes történetiséget bont ki.

Philip Glass
Philip Glass

Az opera elvben a fizikus, az amatőr hegedűművész és a hol tudományos, hol magánéleti dilemmákkal küszködő Albert Einstein életéből, gondolataiból, hallucinációiból, álmaiból jelenít meg pár foszlányt: ezek a megjelenítések viszont olyannyira szubjektívek, hogy látszatra teljesen elrugaszkodnak a tulajdonképpeni tárgytól.

Az operának ráadásul lényegében nincs is komolyan vehető szövegkönyve. Az énekesek a mű jelentős részében csak szolfézshangokat és számokat énekelnek rapszodikus sorrendben: a szöveg kikapcsolása minden eddiginél radikálisabban irányítja rá a figyelmet az emberi hangra.

Robert Wilsont a hatvanas évek közepe óta a világ legjelentősebb rendezői közt tartják számon, kísérleti jellegű előadásai – amelyeknek sajátos díszleteit és fényvilágát is ő tervezi – folyamatosan a nemzetközi figyelem középpontjában állnak. Budapesten tavasszal fog először rendezni, a Vígszínházban.

Robert Wilson
Robert Wilson

A Prágai Nemzeti Színház, a Pozsonyi Nemzeti Színház és a Vígszínház színháztörténeti jelentőségű koprodukciós előadását 1914 címmel mutatják majd be.

Forrás: akibic.hu + ujszo.com

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on tumblr
Tumblr
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp