Izgalmas thrillert nevezett Izrael az Oscar-díjra

Jó eséllyel pályázott az Oscarra a Betlehem című film, amely egy izraeli hírszerző és palesztin informátora ellentmondásos viszonyát mutatja be egy akció-dús thriller keretében. Az alkotást két elsőfilmes jegyzi, és a két főszereplő is most állt először kamerák elé. A film már több fesztiválon szerepelt nagy sikerrel.

Tsahi Halevi és Shadi Mari
Tsahi Halevi és Shadi Mari

„Szinte tökéletes mozgóképes alkotás” – lelkesedik a Maariv kritikusa a Betlehem című izraeli film kapcsán, amelyet nemrég Oscar-díjra nevezett az Izraeli Filmakadémia. Yuval Adler első nagyjátékfilmjéről azonban nemcsak a hazai, de a külföldi kritikusok is elismerően nyilatkoztak. A Variety például látványos rendezői bemutatkozásról ír, a valamivel visszafogottabb Telegraph pedig Adler drámai érzékét emeli ki. A sok dicséret mellett a Betlehem azért jócskán részesült negatív kritikában is, főleg a politikai tartalmat illetően, a film középpontjában ugyanis az izraeli-palesztin konfliktus áll.

A második intifáda (2000 és 2005 között lezajlott Izrael elleni palesztin felkelés) idején játszódó történet középpontjában Razi, egy izraeli hírszerző tiszt (Tsahi Halevi) és 17 éves palesztin informátora, Sanfur (Shadi Mari) közötti kapcsolata áll. A palesztin fiú bátyja a betlehemi al-Aksza Mártírjai Brigád nevű terrorszervezet parancsnoka, akit az izraeliek el szeretnének kapni. Míg Sanfur az izraelieknek információkat ad a terroristákról, a testvére szervezetének pénzt szállít. A hírszerző Razi pedig a terrortámadás megakadályozása és Sanfurral kialakított közeli kapcsolata között őrlődik. A drámai helyzeteket egy akciójelenetekben gazdag thriller keretében ismerjük meg.

Shadi Mari és Yuval Adler
Shadi Mari és Yuval Adler

A drámával és a feszültséggel a Betlehemnek úgy tűnik nincs is problémája, több kritikus is megemlíti, hogy az izraeli filmek többségével ellentétben ezúttal sikerült a közönséget a film egész terjedelme alatt izgalomban tartania az alkotóknak. Kiemelik még azt a pontosságot, amellyel a film bemutatja a titkosszolgálatok hírszerző munkáját, illetve a palesztin szervezetek és hatóságok működését. A filmnek felrótt tartalmi hiányosság is pont ezzel kapcsolatos, mégpedig az, hogy a palesztinok csak, mint terrorszervezetek tagjaként vagy korrupt politikusként szerepelnek, hétköznapi emberekként viszont egyáltalán nem. A Haaretz szerzője emiatt egyenesen izraeli propagandafilmnek nevezte a Betlehemet.

A film készítői szerint erről azonban szó sincs, Hitham Omari, az egyik palesztin szereplő szerint például a Betlehem nem palesztin-, és nem is Izrael-párti. Yuval Adler – aki nem csak rendezte a filmet, de Ali Wakaddal együtt a forgatókönyvet is írta – pedig azt nyilatkozta, hogy a Betlehem egyáltalán nem a politikáról és nem is a megszállásról szól, hanem az izraeli hírszerzés munkáját próbálja bemutatni. Erről a másik forgatókönyvíró, Wakad így vélekedik: „Amikor a film játszódik ez volt a helyzet a palesztin területeken.”

Hitham Omari
Hitham Omari

Ali Wakadnak lehet némi tapasztalata abban, hogy a második intifáda (2000-2005) idején milyen állapotok uralkodtak a Palesztin Hatóság által irányított területeken. Wakad ugyanis majd tíz évig volt a Ynet palesztin ügyekkel foglalkozó tudósítója, és mellesleg a Betlehem az első filmes munkája. Csakúgy, mint Adlernek, aki először fizika-matematika szakon végzett, majd filozófiából doktorált, mielőtt még rövidfilmeket kezdett volna készíteni. Adler és Waked majd négy évig dolgozott a Betlehem forgatókönyvén. De nem csak nekik nem volt filmes tapasztaltuk a stábból, a színészek közül többen – köztük a két főszereplő – még sosem játszott kamerák előtt. Az egyik terroristát – a kritikák szerint zseniálisan – alakító Omari ráadásul éppen a kamera másik oldaláról érkezett.

A tapasztalatlanság ellenére elég jól sikerült a debütálás, a Betlehem ugyanis már több fesztiválon szerepelt, méghozzá nem is akárhogyan. Először az idei Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon, a Velencei Napok szekcióban mutatták be, ahol elnyerte a fődíjat, de meghívást kapott a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválra és a Telluride Filmfesztiválra is. Ezek után besöpörte a Haifai Nemzetközi Filmfesztivál legjobb filmnek és színésznek (Halevi) járó díját, majd hat Ophir-díjat (ez lenne az izraeli Oscar) zsebelt be, köztük a legjobb film, rendezés és forgatókönyv kategóriában. Innen pedig már egyenes út vezetett a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára történő nevezésig. (A legjobb filmnek járó Ophir-díj nyertesét automatikusan jelöli Oscarra az Izraeli Filmakadémia.)

Betlehem
Betlehem

Ami az Oscar-esélyeket illeti: a Hollywood Reporter által készített előrejelzés szerint a Betlehem be fog kerülni a végső öt nevezett közé, sőt akár a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában is esélye lehet erre. Korábban tíz izraeli filmet válogatott be az Akadémia a legjobb ötbe, ezek közül négy (Beaufort, Libanoni keringő, Ajami, Lábjegyzet) az elmúlt hét év termése. Izraeli film azonban még sosem nyert Oscar-díjat.

És úgy tűnik, most sem fog, ugyanis a Betlehem nem jutott a legjobb kilenc film közé.

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp