Kell-e foglalkozniuk a zsidóknak minden zsidózó provokációval?

Farkast kiállt-e az, aki felülve a politikai provokációnak rögtön antiszemitizmust emleget egy zsidózó szórólap kapcsán? Kell-e minden esetben reagálni valamit, vagy jobb nem foglalkozni egy ilyen álhírgyanús kampányanyaggal, és inkább a valós veszélyekére kellene koncentrálni? Szavazni a cikk végén lehet.

A hódmezővásárhelyi polgármester-választás kampányának finisében egy olyan szórólap bukkant fel a városban, amelyen Márki-Zay Péter független jelöltet és támogatóit gyalázzák, köztük a Zsidó Hitközséget. Azt a mai napig nem tudni, hogy ki készítette a szórólapot, mint ahogy az sem világos, miért került fel rá a Zsidó Hitközség. Márki-Zay mindenesetre nagy meglepetésre megnyerte a választást, de egyelőre nem lehet biztosan tudni, hogy ezt a szórólap terjesztőinek szándéka ellenére sikerült, vagy semmilyen hatása nem volt az eredményre a gyalázkodásnak.

Zsidózó szórólappal gyalázzák a hódmezővásárhelyi ellenzéki jelöltet – aKibic.hu Zsidó Közösségi Portál

A Zsidó Hitközség is szerepel azon a szórólapon, amely a hódmezővásárhelyi ellenzéki jelölt, Márki-Zay Pétert és támogatóit gyalázza. A helyi hitközség ügyvezető elnöke szerint a szórólappal antiszemita felhangot akarnak adni a kampánynak. Péntek reggel egy, az ellenzéki jelöltet, Márki-Zay Pétert gyalázó szórólapot dobtak be több hódmezővásárhelyi postaládába.

Erdélyi Miklós a Hódmezővásárhelyi Zsidó Hitközség ügyvezető elnöke mindenesetre egészen biztos volt abban, hogy a szórólapot Lázár Jánoshoz köthető személyek alkották meg, méghozzá azért, hogy antiszemita felhangot adjanak a kampánynak, és ezzel teremtsenek ellenséges közhangulatot a független jelölttel szemben. A Mazsihisz pedig meglepő gyorsasággal adott ki közleményt, amelyben tudatják, hogy sem a Mazsihisz, sem a helyi hitközség nem nyilvánult meg pártpolitikai kérdésekben, és nem támogat semmilyen jelöltet.

A heti kérdésünk témája is a szórólap volt, és első körben arra kerestünk válaszokat, hogy mennyire hihető egy ilyen szórólap tartalma. A hozzászólók viszont inkább abba az irányba terelték a beszélgetést, hogy kell-e egyáltalán foglalkoznia a szidó közösségnek az ilyen típusú, névtelen provokációkkal? Az egész vitafolyam amúgy itt található:

Abban azért mindenki egyetértett, hogy maga a szórólap igencsak felháborító, botrányos és minősíthetetlen. Arról viszont már megoszlottak a vélemények, hogy valóban egy antiszemita, zsidózó kampányanyagról van szó. Mint ahogy abban is kisebb vita alakult ki, hogy kinek az érdekében is született meg a szórólap. Egyesek a helyi hitközségi vezető kijelentésével értettek egyet, ami szerint egyértelműen egy, mint utólag kiderült eléggé kontraproduktív fideszes próbálkozásról van szó, mások viszont úgy vélték, hogy akár az ellenzéki jelölt kampánycsapata is állhat a szórólap hátterében. Mártki-Zayt egyébként egy jobbikos csapat segítette a kampány során, amelyet Szabó Gábor pártigazgató irányított.

Akárhogy is történt, az eléggé egyértelműnek tűnik, hogy a szórólap tartalma köszönőviszonyban sincs a valósággal, hiszen mint kiderült a zsidó hitközség egyik jelöltet sem támogatta. Így viszont felmerült az a kérdés is, hogy kell-e egyáltalán a zsidó közösségnek reagálni egy nagy valószínűség szerint kamu szórólap tartalmára? Az egyik verzió szerint nem kellene ilyesmivel foglalkozni, nincs szükség arra, hogy a zsidóság, vagy annak bármelyik képviseleti szerve rögtön minden adandó alkalommal farkast kiáltson, és jobb lenne az energiákat a valós veszélyekre tartogatni. Főleg kampányidőszakban, amikor amúgy is mindenki folyamatosan hazudozik.

Más vélemény szerint viszont nem számít, hogy mi a szórólap forrása, és az sem, hogy az állításai valótlanok, hiszen a célja egyértelmű, és fontos lenne, hogy a zsidó közösség vagy akár a tágabban értelmezett közvélemény nem intézné annyival, hogy nem kell az ilyet komolyan venni, hiszen csak egy álhír szintű trollkodás az egész. A szórólap tartalma ugyanis eljut a háztartásokba, és az embereket csak ez fogja érdekelni, és nem a kampányanyag forrása.

Valószínűleg nem a hódmezővásárhelyi szórólap volt az utolsó ebben a kampányban, amely a zsidókat érintené valamilyen formában. Abból is már egy kisebb botrány kerekedett, hogy Köves Slomó rabbi a KDNP-s Hollik István kampányanyagában szerepelt. Ezért aztán úgy gondoltuk, jobb lesz, ha szavazásra bocsátjuk a címben is szereplő kérdést:

  • Zsidónak lenni nem kerül pénzbe, a zsidó média viszont nincs ingyen.

    Támogasd te is Magyarország egyik legolvasottabb zsidó lapját, a Kibic Magazint!

    Támogatom»

Facebook
Twitter
Tumblr
Email
WhatsApp